Den gamla 3-fashandsken är en ganska dålig konstruktion vad jag förstått. Kan någon förklara det farliga med den förutom att den är av metall - bara det borde ju vara argument nog förvisso.

Är det något mer?

Anledningen till min fråga, är att jag besökte mitt föräldrahem och såg att min far fortfarande använder dessa. Förvisso har han bytt ut de flesta mot nya i plast, men vid elcentralen sitter fortfarande en gammal handske. Således har han också en skarvkabel som har gammal handske i ena änden och ny i andra änden.
Tokigt eller klokt? Jfb finns inte heller eftersom huset är byggt -76.

A
Det tokiga är att själva handsken används som jord (höljet alltså) vilket innebär att lite skit o dylikt gör att jorden kan bli väldigt dålig. Sen brukar dom kunna glappa vilket ju inte heller är bra.

En annan otrevlig sak är att rätt många hemmakopplade sådana sladdar har skyddsjord som nolla i det nya donet, det är oftast bara fyrtrådig kabel om de har några år på nacken.

/Kent

Det innebär att om du har avbrott i skydsledaren innan handsken och ett jordfel i en motor t.ex. då blir höljet på handsken strömförande, och det är kanske i den man tar för att bryta strömmen!

och har man dom runda donen och det är avbrott i jorden och motorn har ett jordfel så blir motorns hölje spänningssatt och den kan man ju åxå ta i. så egentligen borde motorer vara dubbelisolerade....

Snickarboden: Jo, det sa farsan... "Det är fyrtrådig kabel".

När jag ringde honom igår så sa han "Ja, och dessutom tog jag hand om några kablar med 3-polig handske från farfar, fast de flesta har jag kastat". Det har alltså funnits 3-fashandskar utan jord?

Jag sa åt honom att kasta allt gammalt skit och tänka på sitt liv som farfar lite mer.

3-polig hade jord i höljet, samma som 4-polig

ah. där ser man.

pellefant skrev:
och har man dom runda donen och det är avbrott i jorden och motorn har ett jordfel så blir motorns hölje spänningssatt och den kan man ju åxå ta i. så egentligen borde motorer vara dubbelisolerade....
Förvisso, men eftersom jordstiftet i dom runda donen är gjorda på ett helt annat sätt är det betydligt mindre chans att det blir avbrott i jorden + att höljet på CEE-donen förblir ofarliga vid ett fel och således är ofarliga att manövrera!

sverre skrev:
Förvisso, men eftersom jordstiftet i dom runda donen är gjorda på ett helt annat sätt är det betydligt mindre chans att det blir avbrott i jorden + att höljet på CEE-donen förblir ofarliga vid ett fel och således är ofarliga att manövrera!
Och det är ju bra för 9ggr av 10 så försöker ju en lekman rycka ur kontakten när något är fel.

Styrman_jansson skrev:
Och det är ju bra för 9ggr av 10 så försöker ju en lekman rycka ur kontakten när något är fel.
Exakt!
Det finns ju ganska många konstaterade dödsfall på grund av just detta med Semko17-donen!

Men det är kanske bättre att dom håller för att bli överkörda av traktorn.........

... det är väldigt svårt att förklara för vissa varför dessa uttag är dåligt. När man nämner att själva höljet är jordat så säger folk i allmänhet att det är ju jättebra. Så fort man säger att något är jordat så är det lika med bra och säkert...
Därför det blir så svårt att motivera potentialutjämning fast det är lag på det också...

Semko 17 finns i plast också.

4-ledare går väldigt bra att använda till motordrift, nollan används inte då.

Prototypen

sen så var en del runda handskar när dom kom i början svåra att stoppa ihop och ändå svårare att få isär!
jag har varit med om en ny 63A hane och hona som satt som berget! stog på kabeln och drog med båda händerna-lönlöst! en del som råkat ut för sådant vill inte byta ut dom gamla mot nya...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.