El
kalleknas: ...bara inte spotarmaturerna är av metall, för då ska du liktförbannat ha JFB.
kalleknas: Var ironisk med dom där kalkylbladen, men det är svårt med ironi i forum. :)
kalleknas: Tycker ni renoveringsgips lätt går sönder? Dom skivorna jag har haft var så fulla av glasfiber att man nästan kunde få ihop ändarna (nä, inte riktigt så mycket :)) och ojämnheter försvann helt. Vi satte upp dom med gipsbruk för att inte få ihåliga ställen på väggen. Smeta på väggen och tryck dit skivan och skruva fast med några sporadiska fixeringsskruvar, sen binder
kalleknas: Varför 230volts spots? 12volt ger vitare ljus och har längre hållbarhet, och dimmas ner snyggare - sen är det inte så petnoga med vad du använder för kabel efter trafon, bara den har area nog. Jag är inte klok med 12volts area, för jag lägger 4kvmm till och mellan spottar, för att förhindra förluster på vägen. Och värmeutvecklingen i och ovan armaturen är det nog hide-a-lite som
pellefant: det behövs inte särskilt stort hål i plasten, speciellt på övre plan för att det ska generera en hel del vatten i isoleringen. läste ett räkneexempel i byggteknik byt2
Swetrot: Leffe: Jag har samma konfiguration som dig, två vuxna i 3rok, och vi förbrukar strax över 5000kWh/år. Akvarium, datorer, gammal kyl & frys samt odisciplin med att stänga av saker.
bonnier: Kan inte påminna mig att jag hört nån fläkt gå igång, men jag skall se om jag kan komma under den och titta, får antagligen dra ut ugnsdelen för att komma åt och lyfta på hällen. Har också varit inne på att "boota om" den genom att dra ut säkringarna men har inte listat ut än, eller inte haft tid att lista ut, vilken propp som går vart...odokumenterat proppskåp :mad:
zombie: Du får nog försöka hitta ett ställe som angränsar till detta utrymme där du kan placera uttaget ovan mark. IP 67 koppling i sin helhet bör väl fungera annars, vilket du nog inte kan uppnå med endast ett uttag med stickpropp. Flottören är bra, men räcker ej som "alibi" för att få placera utrustning med lägre kapslingsklass enligt min uppfattning.
Karl_Malmqvist: Vi har IHC sedan två år i lägenheten. Vi är nöjda och har ännu inte fått en enda driftstörning. Mina råd är: 1) Bygg med IHC direkt, det är ju när man bor i huset man har glädje av systemet. Det kostar rätt mycket pengar, men det kommer förmodligen inte att bli så mycket billigare i framtiden. Hur länge man ska vänta på nästa häftiga grej innan man köper är givetvis en
gnistjagare: [quote="Per72, post: 435070 En trefas belastning är alltid bättre än en tvåfas.. Speciellt vid så stora effekter. Enfas belastning på 7200kw innebär nog att du måste gå upp till 35A huvudsäkring villket inte är så bra om man ser det ur en ekonomisk synvikel :-)[/QUOTE"] Helt onödigt att uttnyttja den tredje fasen. Använd den istället till ugnen. Om du inte kör långkok på alla
sa3afc: Om mätarskåpet är gjort så att man kan ta ett hål rakt bakåt (vilket det borde vara) och inga vassa kanter finns, så borde det vara okej. Men det är inte FK man använder utan en mera mångtrådig kabel som RK eller MK.
elSva: [citat] Man tar tag runt alla trådar med handen mot dosan och sen klipper man! Då blir det perfekt längd, iaf med mina nävar ;)
pefo: Riktigt, det är INTE tillåtet. Varje jord och nolledare skall anslutas direkt till sin egen skruv i centralen. Den enda ledare som får förläggas till samma skruv är i förekommande fall biledaren som får anslutas till samma skruv som skyddsjorden i respektive gruppledning.
gravedigger: [citat] Lampan begränsar strömmen i kretsen så fort glödtråden går upp i temperatur så du har en annan bieffekt att ta hänsyn till. Annars är det en rätt trevlig metod att ha en lampa i serie med lasten vid felsökning. Har använt den många gånger själv vid felsökning av elektroniska apparater med konventionella transformatorer t ex. förstärkare. Då i och för sig inte med en
elSva: Det har hänt att jag med har klippt biledaren men aldrig i båda ändarna ;)
GunnarM: Naturligtvis - några ord säger lika mycket som en bild! Tack!
dalle: Kolla noga hur/var just din ugn ska ha kontakterna placerade. Exempelvis Elektrolux och Siemens har lite olika rekommendationer. Om man sätter vägguttaget ovanför eller under ugnen så är man på den säkra sidan. Jag satte mina uttag i skåpet ovanför micron (som sitter ovanför ugnen) ca 1 dm upp. Dessutom kan det finnas krav på hur det ska se ut bakom ugnen, t ex min Siemens kräver att
bigsnucke: Ja, sitter motorn på taket blir det ju lite annan dragning...?!
Constructum Domus: Jag antar att du lägger gles panel och fäster gips eller dyl i det. I såfall så kan du lägga till extra gles panel. Se detta exempel.
FlyFear: Nej, om det vore så väl.... Får nöja mig med lönen.
Johan Gunverth: [citat] Man får väl väga det mot priset på armaturen. Den är väl inte precis gratis.
hempularen: Om vi nu håller oss till försäkringsaspekten, så är det ganska ointressant för dig som kund hos en elektriker huruvida hans försäkring gäller och täcker ett nedbrunnet hus hos dig. Det täcker din egen brandförsäkring, ditt bolag kan ev. kräva elektrikern på ersättning. Om du däremot blir påkommen med att ha orsakat en brand själv genom hempul (bevisbördan är svår) så
MMR: Vad räknas egentligen som samma rum. Säg att man renoverar delar av huset till en modern "öppnare" planlösning där t.ex. hall, kök och vardagsrum går "i ett". Behöver då hall och vardagsrum ha jordade uttag? Vad avgränsar rummen? Måste det vara 4 väggar och en dörr?