4 481 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Byggel
Har beställt byggel och fast anslutning av Vattenfall.
Jag gjorde min beställning V12 och angav V33 som tidpunkt för leverans av byggel.
V28 meddelar Vattenfall att man inte kommer att hinna med att få till byggelen och kan heller inte ge något estimat om när detta kan tänkas ske.
Riktigt dåligt tycker jag!
Är det någon på forumet som har påbörjat eller kommit en bit i byggandet med ett elverk???
Vilken storlek bör man ha och vad bör man tänka på??
MVH/Frogg
Jag gjorde min beställning V12 och angav V33 som tidpunkt för leverans av byggel.
V28 meddelar Vattenfall att man inte kommer att hinna med att få till byggelen och kan heller inte ge något estimat om när detta kan tänkas ske.
Riktigt dåligt tycker jag!
Är det någon på forumet som har påbörjat eller kommit en bit i byggandet med ett elverk???
Vilken storlek bör man ha och vad bör man tänka på??
MVH/Frogg
Tycker det där lät helt otroligt dåligt också.. vilken del av landet bor du i ?
150 meter sladd till närmsta granne, en jordfelsbrytare och en "energiräknare" från Clasisjön gjorde att vi kom "ganska" långt i förberedelserna innan vi ordnade till "riktig" el. Trefaskabel och snälla grannar kan ju ta dig ännu längre, annars är det ju elverk som gäller 
Fortums lokala hjälte kopplade dessutom sedan in mätare och el på en helgdagskväll så vi kunde köra långhelg. Extraplus för det!
Fortums lokala hjälte kopplade dessutom sedan in mätare och el på en helgdagskväll så vi kunde köra långhelg. Extraplus för det!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
kan du inte skippa byggelen och gå direkt på det slutliga skåpet, finns tips här http://www.byggahus.se/forum/el/5075-maetarskap.html#post419206
så kan du ju 'lura' det senfärdiga vattenfall på en del kosing..(de är väl fullt upptagna med att räkna pengar, så de hinner väl inte jobba...)
vet att det är tillåtet på en del håll i östergötland åtminstone.
så kan du ju 'lura' det senfärdiga vattenfall på en del kosing..(de är väl fullt upptagna med att räkna pengar, så de hinner väl inte jobba...)
vet att det är tillåtet på en del håll i östergötland åtminstone.
En nätägare har en anslutningsplikt mot all inom koncessions området, dock har dom rätt att ta ut en skälig ersättning för detta.
Byggströmar (eller tillfällig anläggning som det heter igentligen), kan vara krångligare. Oftast finns det problem på landsbygden att avstånden är för stora för att på rimligt sätt kunna leverera. Eller så kan det vara att trafo samt ledningr redan är fullt belastade och det krävs stor ombyggnader för att kunna leverera. Oftas går allt att ordna, men det kostar pengar!
Sen anser jag också att den långa tiden innan Frogg fick svar är dåligt.
Skulle vara roligt att höra förutsättningarna för din byggel Frogg? Hur långt har du till närmaste elskåp/ledning hur långt har du till Transformatorn.
Byggströmar (eller tillfällig anläggning som det heter igentligen), kan vara krångligare. Oftast finns det problem på landsbygden att avstånden är för stora för att på rimligt sätt kunna leverera. Eller så kan det vara att trafo samt ledningr redan är fullt belastade och det krävs stor ombyggnader för att kunna leverera. Oftas går allt att ordna, men det kostar pengar!
Sen anser jag också att den långa tiden innan Frogg fick svar är dåligt.
Skulle vara roligt att höra förutsättningarna för din byggel Frogg? Hur långt har du till närmaste elskåp/ledning hur långt har du till Transformatorn.
Vi har ca 500 meter till närmsta skåp och ca 1000 meter till transformatorstationen.
När det gäller avtal så har jag naturligtvis ett avtal som säger att leverantören ska förse mig med el ,men det säger ingenting om när.
Priset är naturligtvis mycket tydligare angivet!
MVH/Frogg
När det gäller avtal så har jag naturligtvis ett avtal som säger att leverantören ska förse mig med el ,men det säger ingenting om när.
Priset är naturligtvis mycket tydligare angivet!
MVH/Frogg
Okej då förstår jag varför du inte kunde få byggström. Det är för långt till närmaste anslutningspunkt. Men hur går det med din fasta anslutning, du kan ju montera fasadskåpet på en ställning så länge och köra med den under byggtiden.
Men som sagt det är dåligt att du inte fick besked om detta snabbare.
Men som sagt det är dåligt att du inte fick besked om detta snabbare.
Klicka här för att svara