Hej!

Jag skall sätta upp lysrörsarmaturer i garaget, och den typen av armaturer jag har köpt så står det;

L = fas
N = nolla
J (jord, kan ej göra symbolen)

Men det är även så att på andra sidan så finns det utgångar också, så kan jag bara koppla vidare på alla? Så att man skarvar varje armatur vidare, och så slutar man bara på den sista?

Det är 4 stycken armaturer, och effekten per styck ligger väl runt 100 W (vet ej säkert)

Det skall avsäkras med en 10 A säkring, så P=U*I = I = 400/230 1,73 A, har jag tänkt rätt här eller kan ni hjälpa mig.

Tacksam för svar.
 
Och vilken kabel är lämpligast?

EKLK1,5mm2?

Tack återigen
 
Ska du bara ha för belysningen kan du använda EKK eller EKLK 3g1,5 mellan armaturerna och du vidarekopplar bara dom trådar du använder (3 st) effekten är väl knappt 80 watt/armatur (2x36 eller 2x56) och strömförbrukningen runt 1,5A så du har mycket över på en tio ampers säkring.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.