Var uppe hos en kollega till mig för att studera hans utformning av kök och noterade att det fanns utanpåliggande uttag monterade inuti skåpen. Skruvade i väggen, men med masoniten mellan. Bryter inte det mot nån föreskrift om fast installation eftersom man teoretiskt sätt kan slita sönder uttaget när man flyttar köksskåpet? Korrekt montering måste väl ändå vara att man sätter uttaget först och tar ut ett motsvarande hål i masoniten?

(Jag litar mindre och mindre på elektriker :D OBS **IRONI**)

Flyttar du fast monterade köksskåp ofta?

Oftast en gång när nån klåpare river. För min del får det gärna sitta hur det vill. Det jag undrar över är vad reglementet säger. Var och studerade ett annat kök och där hade elektrikern gjort samma sak så jag antar att det är tillåtet. El är som juridik, bara hur man tolkar reglementet, och alla gör det olika.

Teoretiskt sätt kan man väl slita/slå sönder alla vägguttag ex när man går hårt åt med dammsugaren på lågt liggande uttag, När jag river en vägg inne osv osv..

Är det ingen som kan komma med en kommentar om det är tillåter eller ej istället? För min del spelar det absolut ingen roll, med undantaget att det möjligtvis är snyggare utanpå masoniten.

Det är tillåtet att fästa uttaget i skåpväggen, det är i princip samma sak som att fästa ett uttag i vilken vägg som helst. Alla väggar går ju att flytta det är bara en frågan om hur besvärligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.