Hej.
Jag har ett problem.
Flyttade till nuvarande huset för mindre än ett år sen (bostadsrätt)
Fick idag för mig att sätta upp en lampa i trappen.
På väggen i trappen finns ett vägguttag som jag har tänkt använda.
Till uttaget finns 2 strömbrytare: en på övervåningen och en på undervåningen. Det är alltså tänkt att man ska kunna på/av på båda utan att dom berörs av varann, om ni fattar vad jag menar.
Nu till problemet:
När jag mätte på uttaget (för att veta när det var avstängt så jag kunde pilla på kablarna) så får jag antingen 230V eller 115V. Det går alltså inte stänga av helt.
Hur kan det vara så??
Vad gör man åt det?
Tack på förhand
Jag har ett problem.
Flyttade till nuvarande huset för mindre än ett år sen (bostadsrätt)
Fick idag för mig att sätta upp en lampa i trappen.
På väggen i trappen finns ett vägguttag som jag har tänkt använda.
Till uttaget finns 2 strömbrytare: en på övervåningen och en på undervåningen. Det är alltså tänkt att man ska kunna på/av på båda utan att dom berörs av varann, om ni fattar vad jag menar.
Nu till problemet:
När jag mätte på uttaget (för att veta när det var avstängt så jag kunde pilla på kablarna) så får jag antingen 230V eller 115V. Det går alltså inte stänga av helt.
Hur kan det vara så??
Vad gör man åt det?
Tack på förhand
Hejsan Hlm_OH
En enkel lösning är att bryta säkringen vid gruppcentralen misstänker att du har
en induktiv fas där.
jobba alltid spännings löst
/ EL Installatörs Studerande
En enkel lösning är att bryta säkringen vid gruppcentralen misstänker att du har
en induktiv fas där.
jobba alltid spännings löst
/ EL Installatörs Studerande
pellefant>Är det inte bättre att förklara fenomenet än pekpinnar?
Frågeställaren är inte den förste som råkar ut för detta fenomen med 230/115 V och det är nog en hel del som skulle vilja få ett svar på den frågan.
elis>Exakt samma problem hade jag i det huset där jag bodde innan och inte ens min fd granne med ABH+ABL och yrkesverksam fattade ett enda dugg mer än att vi konstaterade att moderna högohmiga instrument har en tendens att ge spöksvar och att det troligen var induktion men vi forskade inte närmare i det efter en veckas klurande. Han hade nämligen aldrig råkat ut för problemet trots mer än 20 år som elektriker.
/Kent
Frågeställaren är inte den förste som råkar ut för detta fenomen med 230/115 V och det är nog en hel del som skulle vilja få ett svar på den frågan.
elis>Exakt samma problem hade jag i det huset där jag bodde innan och inte ens min fd granne med ABH+ABL och yrkesverksam fattade ett enda dugg mer än att vi konstaterade att moderna högohmiga instrument har en tendens att ge spöksvar och att det troligen var induktion men vi forskade inte närmare i det efter en veckas klurande. Han hade nämligen aldrig råkat ut för problemet trots mer än 20 år som elektriker.
/Kent
Troligen är det som dom andra säger, du har en induktiv spänning i utaget när det är avstängt.
Orsaken till detta kan vara mängd olika men en av dom är att ledningen till utaget ligger när en annan ledare eller en transformator av något slag. Så att det induceras en spänning i ditt utag.
I obelastat tillstånd så kan denna spänning bli ganska hög (jag har ex70v hemma hoss mig), När du mäter med en multimeter så är detta ett högomhigt (i princip ingen belastning) så får du den höga spänningen.
Ett sätt att ta reda på om det är ett induktivt problem är att belasta utaget när det är avstäng och se vad som händer med spänningen sjunker den till noll eller ett par volt så är det troligen ett induktivt fel men har kvar spänningen så är det ett alvarligare fel och du bör kontakta en elektriker.
Enklaste sättet att belasta utaget (strömbrytarn ska vara avslagen) är att ta en skarvslad med två eller flera utag plugga in nått (värmeplatta, hårtork eller kupefläkt) på det enna utaget och mäta spänningen i det andra med din multimeter.
Lycka till och ta det försiktigt!
Orsaken till detta kan vara mängd olika men en av dom är att ledningen till utaget ligger när en annan ledare eller en transformator av något slag. Så att det induceras en spänning i ditt utag.
I obelastat tillstånd så kan denna spänning bli ganska hög (jag har ex70v hemma hoss mig), När du mäter med en multimeter så är detta ett högomhigt (i princip ingen belastning) så får du den höga spänningen.
Ett sätt att ta reda på om det är ett induktivt problem är att belasta utaget när det är avstäng och se vad som händer med spänningen sjunker den till noll eller ett par volt så är det troligen ett induktivt fel men har kvar spänningen så är det ett alvarligare fel och du bör kontakta en elektriker.
Enklaste sättet att belasta utaget (strömbrytarn ska vara avslagen) är att ta en skarvslad med två eller flera utag plugga in nått (värmeplatta, hårtork eller kupefläkt) på det enna utaget och mäta spänningen i det andra med din multimeter.
Lycka till och ta det försiktigt!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det låter som ett mättekniskt problem det här.
Om du provar att mäta med en last (typ lampa) inkopplad så ska du få 0V om brytaren är från.
Fallet att mäta spänning för att se om en brytare är till eller från är lite lurigt. Du har nämligen inte något som drar spänningen mellan sladdarna mot noll med ett vanligt instrument då de är väldigt högohmiga som andra redan sagt. Därav lasten för att dra spänningen till 0.
Om du fortfarande får spänning med lasten påkopplad är det värre, då är det något som driver en spänning på 115V vilket låter som felkoppling av något. Om den försvinner är det (antagligen) inducerad spänning från närliggande tråd som du ser.
Om du provar att mäta med en last (typ lampa) inkopplad så ska du få 0V om brytaren är från.
Fallet att mäta spänning för att se om en brytare är till eller från är lite lurigt. Du har nämligen inte något som drar spänningen mellan sladdarna mot noll med ett vanligt instrument då de är väldigt högohmiga som andra redan sagt. Därav lasten för att dra spänningen till 0.
Om du fortfarande får spänning med lasten påkopplad är det värre, då är det något som driver en spänning på 115V vilket låter som felkoppling av något. Om den försvinner är det (antagligen) inducerad spänning från närliggande tråd som du ser.
Det är ofta bra att ha olika mätinstrument. Jag har varit med om att min nya, digitala voltmeter har visat en spänning, medan min gamla, analoga voltmeter har visat noll. Det är väl just i de här fallen då man har en ganska hög spänning, men i princip ingen ström, det syns så tydlig skillnad.
Ni ska ha stort tack allihopa för era svar.
Ska prova att mäta med last på, senare idag. Återkommer med vad jag får för resultat.
Hur funkar det om man mäter ampere istället?
Kan det också bli fel när jag slår av strömbrytaren?
Ska prova att mäta med last på, senare idag. Återkommer med vad jag får för resultat.
Hur funkar det om man mäter ampere istället?
Kan det också bli fel när jag slår av strömbrytaren?
Mäter du ampere istället blir det fel om brytaren skulle råka vara tillslagen, järnkortis och en stor smäll!
Troligast är väl att säkringen i instrumentet går. Men oftast klarar sig instrumentet. Så viss försiktighet rekommenderas - plus att man behöver veta vad man håller på med.
Har väl hänt en och annan gång att man haft DVM:en på 20mA isf för 20V!
Mäter man på nätspänning ska man nog kolla en gång extra. 
Har väl hänt en och annan gång att man haft DVM:en på 20mA isf för 20V!
Om e är den elektromotoriska spänningen och Φ är det magnetiska flödet så gäller
.
För en rak ledare som rör sig i ett magnetfält

Riktningen på en eventuell ström ges av Lenz's lag som säger att den inducerade strömmen ska motverka sin orsak.

Portal:Huvudsida - Wikipedia, den fria encyklopedin....
.

För en rak ledare som rör sig i ett magnetfält

Riktningen på en eventuell ström ges av Lenz's lag som säger att den inducerade strömmen ska motverka sin orsak.

Portal:Huvudsida - Wikipedia, den fria encyklopedin....
har du 400v till huvud centralen?
du kanske har 2*110v dvs 220v mellan faserna.
då brukar man ha 2st säkringar till varje grupp.
vet dock inte hur vanligt det är i bostadshus.. beror ju på vad det sitter för transformator
innan huset.
du kanske har 2*110v dvs 220v mellan faserna.
då brukar man ha 2st säkringar till varje grupp.
vet dock inte hur vanligt det är i bostadshus.. beror ju på vad det sitter för transformator
innan huset.