Ska ju vara IP44 ovanför dusch och badkar, men det finns väl inget som hindrar att man sätter IP21 på övriga ställen i badrummet? Så jag tolkar ip-klasserna iaf. Finns ju ingen mening att köpa dyra IP44-spottar om det inte finns någon risk för stänk.

Huvudregeln är IP44 i område 1 och 2, dvs ovanför och i direkt närhet av dush/bad och fast anslutning. I område 2 får man dock placera en IP21-armatur om den sitter minst 1,5m över golvet (hela armaturen). Sen finns det ytterligare ett antal 'får om' regler avseende glödljusarmaturer.

I område 1 IP 44
I område 2 IP 24 fast ansluten om inte armaturen i sin helhet placeras lägst 1,5 m över golvet IP 21. Glödlampsarmatur av isolermaterial med kupa kan i sin helhet placeras lägst 1,7m över golvet i IP2X.
I område 3 IP21. Glödlampsarmatur av isolermaterial med kupa kan i sin helhet placeras lägst 1,7m över golvet i IP2X.

Kommer ha 12v-spottar i tak, ca 2.25m över golv. Mina planer är som sagt att sätta IP44 på väggsidan där dusch och bad sitter och IP21 i mitten av rummet + sidan utan dusch och bad.
Är väl okej då?

Fast anslutna spottar, IP21, minst 1,5m över golv i område 2. IP21 i område 3. Vad som är område 2 beror lite på hur ditt badrum ser ut, exvis dushvägg eller inte.

Här är en gammal bild på en layout över badrummet. Man ser vart badkaret och duschen är iaf. Duschen är 190cm och har glasdörrar, inte riktigt som på bilden alltså.
Tänkt ha 9 spottar i tre rader med tre i varje. En rad hamnar ju då över bad och dusch, medans de andra två hamnar utanför.
http://www.jolie.nu/bad.jpg

Allt som sitter över dusch och bad (område 1), IP44. Område 1 begränsas av badkarets ytterkant och en cirkel med 60cm radie räknat från duschhuvudet.

För att dra ämnet litet OT (som jag brukar). Varför kravet på IP-44? Personskydd eller egendomsskydd?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.