Med tanke på alla dessa facktermer kan jag har missat något, men kan en slutledning vara att man i realiteten inte skulle behöva kondensatorn och helt enkelt koppla förbi den?

Lysröret kommer att fungera utmärkt även utan kondensatorn. Däremot uppfyller inte armaturen normen längre eftersom den orsakar induktiv fasförskjutning (ström-leverantören blir alltså drabbad). Sedan vet jag inte om kapacitiv eller induktiv last är värst för strömbrytare (ingendera är skonsam), men du kommer att få en ljusbåge över kontakterna i strömbrytaren när du släcker ljuset. Detta kan förkorta livstiden på strömbrytaren och möjligen utgöra en fara.

Pen

Det låter lite läskigt. Tror inte att jag vågar mixtra med detta.

Var skaffar man nya kondensatorer och vad kostar sådana? Är det besvärligt att byta?

Tacksam för ert engagemang i mitt lilla bryderi. : )

Du kan troligtvis hitta en likvärdig kondensator på t ex. Elfa (ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa). MEN, har du fått reda på varför de har gått sönder? (Samma sak kanske händer med nya kondingar).
Pellefants 400V fråga är nog värd att undersöka. Vad har du förreste satt i för rör i armaturerna?

PEN: En kapacitans över strömbrytaren bör minska gnistbildningen.

Tycker också det verkar skumt, kondingarna ska inte gå som popcorn även om de skulle vara specade för 250 V lik (vilket jag inte tror, det står 50/60 Hz på dem och då skulle jag vilja säga att de är avsedda för upp till 250V eff, och avsedda att sitta som tex faskompensering), det borde ta ett tag.
Kolla upp Pellefants 400V-tips, noga, samt kolla så du ev inte har ett penledarsläpp på gång...!!

Jag vet fortfarande inte varför de smälter, men de tre jag har omsmällda, verkar funka då de inte smält på några veckor nu. Jag har inte 400 V på dem. Det är vanlig 230 V, en fas, som ligger på dem.

Fotografen: Vad är penledarsläpp för något och hur kollar jag det?

Kan det inte vara tillverkningsfel på kondarna? Därav blocketförsäljning av ett stort parti nya armaturer i förpackning. Gubben har fortfarande kvar ett femtiotal till försäljning.

Jag köpte nya 58W rör på Ahlsell, har inte beteckoningen på dem just nu, men kan kolla om det kan ha betydelse.

Pellefant: Vad ska jag titta efter i armaturerna? Det står inget i chassit, men det finns ju små apparater ; ) (vet inte vad de heter) fastsatta. Är det dessa jag ska kolla på?

Det kan väl inte vara så att armaturen är felkopplad så att kondensatorn ligger i serie istället för parallellt med matningen? Det skulle faktiskt kunna få effekten att spänningen blir högre än matningen (yes!) och att rören ändå skulle lysa (inte omöjligt att de till och med lyser starkare!).

Jag utgår då från att avsikten är att parallellkompensera, men det är det enda jag i praktiken har sett i lysrörs-armaturer.

Pen

jag tror att vi som inte riktigt förstår varför en konding som seriekopplas med ett lysrörsarmatur skulle ge högre spänning än ursprungsspänningen, skulle vilja få en förklaring.

Kretsen kan komma i resonans med L och C men jag tror att utgående effekt (ljuset) dämpar svängningen såpass att spänningen inte blir högre. Det finns en gnutta möjlighet i resonemanget.

Prototypen

Nu ska jag ge mig ut på hal is i el-teorier. Är frånkopplingen av kretsen snabb (eller tillslaget glappande?) så borde induktansen i reaktorn kunna skapa en relativt rejäl spik. Om denna sedan kan förstöra kondensatorerna ska jag låta vara osagt.

Kanske blir lite OT men eftersom frågan uppstod:

Vi borser från lysröret självt för att visa på möjligheten till överspänning. Kvarstår en induktans L och en kapacitans C i serie över nätspänningen U. Spänningsdelning ger över kondensatorn en spänning Uc enl:

Uc = U(1/jwc)/(1/jwC+jwL) = U/(1+jjwwLC) = U/(1-wwLC)

Om wwLC = 1 d v s w = rotenur(1/LC) eller frekvensen f = rotenur(1/LC)/(2pi) d v s vid perfekt resonans blir Uc oändlig och ikring detta värde i vilket fall större än nätspänningen.

Nu finns även en resisisiv komponent i form av lysröret i serie som Prototypen mycket riktigt påpekar och ju större denna är desto mindre blir Uc vid resonansfrekvensen. Man kan räkna vidare utgående från att man känner effekten på röret men det blir lite mer komplicerat. Dessutom är röret långt ifrån linjärt vilket försvårar analysen. Likaså föreligger antagligen inte perfekt resonans men kanske är vi inte så långt ifrån eftersom avsikten är att faskompensera. Hur som helst kan man inte utesluta att spänningen kan vara högre än nätspänning över kondensatorn vid seriekompensering eller felkoppling.

Pen

gravedigger skrev:
Nu ska jag ge mig ut på hal is i el-teorier. Är frånkopplingen av kretsen snabb (eller tillslaget glappande?) så borde induktansen i reaktorn kunna skapa en relativt rejäl spik. Om denna sedan kan förstöra kondensatorerna ska jag låta vara osagt.
Gravedigger:

Det är just det kondensatorn förhindrar! Då håller brytaren (och kondensatorn)

Prototypen

Prototypen: PEN var inne på att kondensatorn eventuellt låg i serie med induktansen. Därav mitt svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.