Har kommit till elen vid mitt utbygge. Någon som har tips på bra och billiga elcentraler.
Helst med lucka, jordfelsbrytare mm i Blekinge med omnejd.

• Gilla
1
  • Laddar…
Harald Nyborg har billiga el grejor. De finns väl i Kristiansstad!

Har hört att Harald Nyborgs centraler inte är nån höjdare vad gäller livslängd på säkringar

Jag är nöjd , det är billigt och det är og den kvaliteten ( malmborgs som de flesta använder) . Köp annars HAEGER men då blir priset ett annat.

Ska se om inte elektirkern kan få loss en lite billigt :)

EKO stormarknad (f.d. EKO-hallen) i Fjälkinge har mycket elprylar. Det är närapå i Blekinge.

Harald Nyborgs säkringssortiment lämnar en hel del annat att önska.
Priset är kanske ok, men tittar man på strömbegränsningsklassen så finns den inte (finns ingen märkning), likaså är dom dvärgbrytare jag har tittat på inte godkända för frånskiljning.

Jag skulle vilja säga att den viktigaste delen i en el-anläggning är just skydden, både vad det gäller driftsäkerhet, personskydd och brandskydd.
Att man då blir dumsnål och sparar ett par hundralappar och istället tullar på kvaliteten tycker jag är urdumt.

Spara istället in dom pengarna på nått annat som t.ex. skräpmat eller godis och gör en klok investering som kommer följa med huset/lägenheten i åtminstonne en 20-30 år!

Rekommenderar som vanligt elbutik eller expressel.

Inte färdiga centraler utan bygg dem från bra detaljer, tex abb:s skåp där man får luckan på köpet mot häger

mats_o skrev:
Rekommenderar som vanligt elbutik eller expressel.

Inte färdiga centraler utan bygg dem från bra detaljer, tex abb:s skåp där man får luckan på köpet mot häger
Jag rekommenderar starkt att du köper en plåtkapslad central. Själv så tycker jag att det borde vara lag på det. Plast brinner bra och inte löser jordfelsbrytaren heller vid gnistbildning i centralen .

Kolla Tradera, säljes nya fina grejer där dagligen. Har själv köpt skåp, säkringar och jordfelsbrytare. Förvisso från flera olika säljare, men jäkligt bra priser. Och bra grejer också.

Många bra svar. Tack för det.

Ja Haralds grejer har jag blivit varnad för. Däremot EKO-hallen har jag fått som tips.

Ska nog också kolla på plåtskåp. Verkar vettigt.

Plåt is King! :D

Vad är vanligast? Strömförande plåtcentraler eller brand förstärkt av centralens plasthölje? Själv så skulle jag aldrig välja plåt... Men det är bara jag det... :)

Mikael_L
JohanKson skrev:
Vad är vanligast? Strömförande plåtcentraler eller brand förstärkt av centralens plasthölje? Själv så skulle jag aldrig välja plåt... Men det är bara jag det... :)
Hmmm, är inte plåthöljet skyddsjordat ?

JohanKson skrev:
Vad är vanligast? Strömförande plåtcentraler eller brand förstärkt av centralens plasthölje?
Jag vågar mig på att gissa att brand är vanligast!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.