Mikael_L skrev:
Hmmm, är inte plåthöljet skyddsjordat ?
Vad hjälper det om skyddsjorden glödit av! :) eller nåt (jag=amatör)
Rent instinktivt känns det fel med plåt, fast å andrasidan har jag inga problem med att ta fingra på en spis. Ähh, jag har inga argument alls tror jag...

Men är inte plasten självsläckande i centralen...eller har MP lyckats förbjuda all flamskydsmedell i plasten?

Plåthöljet är skyddsjordat och i kombination med jordfelsbrytaren så löser den ut på bråkdelen av en hundradel eller nåt sånt vid överslag. Plasten i centralen brinner bra om man ska tro på det som står i branschtidningarna. Har inte provat och tända på nån själv : ) Det har startat såpass med bränder i elcentraler så att det skrivs en del om i allafall... det är inget gott tecken. Naturligtvis menar jag inte att alla som har plastkåpor ska ersätta dom mot plåt.. så drastiska ska vi inte vara. Hursomhelst är det inte helt fel och se över sina anslutningar i elcentralen. En bekant till mig blev påringd av grannen som hade nåt mystiskt elglapp. Det visade sig vid en undersökning att en inkommande fas satt fastskruvad bakom klämman istället för i. Där var glappet och där var det svartbränt i plasten. Så det var bara frågan om när! Tilläggas bör att det är kommunens största elfirma som gjort installationen... Det är fort gjort att det går galet. Den här gången hade han tur som bor granne med en elektriker. Hade han haft en plåtkapslad central så hade jordfelsbrytaren garanterat löst ut

Det finns plastcentraler som är ljusbågståliga (ca 3000 grader) men det är inte de man köper billigt på Biltema, Jula, Clas Ohlsson etc!

JohanKson skrev:
Vad hjälper det om skyddsjorden glödit av! :) eller nåt (jag=amatör)
Då har du någ andra och större bekymmer också, är jag rädd!

Sawsaw skrev:
Det finns plastcentraler som är ljusbågståliga (ca 3000 grader) men det är inte de man köper billigt på Biltema, Jula, Clas Ohlsson etc!
Förmodligen finns dom inte att köpa där

Det är inte alls säkert att jordfelsbrytaren löser ut om du får överslag mot jord i en plåtkapslad central, du kan ju få överslaget innan jfb.
Men är det rätt dimensionerat ska säkringen lösa (utlösningsvilkoret)

Alla elinstallationer ska vara så utförda att ett enkelt fel inte orsakar någon fara, men vid dubbelt fel finns inte dom kraven, och det är ju vad som förutsätts för att höljet ska bli strömförande. (deffekt jordanslutning och överledning till höljet)

sverre skrev:
Det är inte alls säkert att jordfelsbrytaren löser ut om du får överslag mot jord i en plåtkapslad central, du kan ju få överslaget innan jfb.
Men är det rätt dimensionerat ska säkringen lösa (utlösningsvilkoret)

Alla elinstallationer ska vara så utförda att ett enkelt fel inte orsakar någon fara, men vid dubbelt fel finns inte dom kraven, och det är ju vad som förutsätts för att höljet ska bli strömförande. (deffekt jordanslutning och överledning till höljet)
Det tänkte jag inte på..Ursäkta : ) För att det ska fungera bör man ha en jordfelsbrytare i mätarskåpet men långt i från alla har ju det.

• Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.