4 599 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Jag en hemmapulare :-s
Ja, det var så jag också menade. Men det var bra att du förtydligade att det inte betyder att man får göra saker själv bara för att man äger huset.Sawsaw skrev:Och fastighetsägarens "ansvar" sträcker sig till att han är skyldig att se till att hans elinstallationer uppfyller gällande föreskrifter. Anlitar han en elfirma med behörighet så har han uppfyllt det kravet. Däremot kan han inte, rent juridiskt, göra hela installationen själv och tro att det är ok!
Men en liten sidogrej med det hela är ändock att jag som husägare måste anlita någon annan för detta jobb, men om det inte blir bra gjort och det händer nåt om några ås så sitter jag trots allt lite med skägget i brevlådan.
Men självklart ligger jag som husägare ganska bra till om jag kan visa på kvitton på utförda arbeten om dom inte är allt för gamla. Då kan man inte anses varit försumlig.
Men elfirman kan väl å andra sidan hävda att det måste varit jag som varit där och pillrat i efterhand, "För så där skulle vi aldrig lämnat det hela"
Jag vet inte om det här är något problem egentligen. Jag har iaf aldrig hört om någon tvist mellan husägare och elfirma, och man kan väl anta att om det faktiskt varit riktiga elektriker framme så uppstår det trots allt väldigt sällan stora och farliga problem.
Sen är det ju på sätt och vis samma sak i andra brancher med. Tänker särskilt då på om man för att vara säker på att badrummet ska bli ordentligt gjort anlitar en firma, som sen gör ett skitjobb. Då sitter man i skiten där med, med ett försäkringsbolag som vägrar full ersättning fast man ändå gjort så bra man kan.
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Fastighetsägaransvaret innebär ju inte att du är strikt ansvarig för allt som kan hända med elen io huset. Bara att det är du som fastighetsägare som skall se till att det är i gott skick. Om du anlitar en elfirma för att göra något och det sedan visar sig efter 15 år att det var fel, eller att det på något sätt slitits ut i förtid så är du inte ansvarig. Såvida det inte varit uppenbart att något var fel, för då är du skyldig att få det åtgärdat.
Om du däremot efter 60 år inte har gjort några som helst kontroller av anläggningen så kan du troligen rent troretiskt anses vara ansvarig om något händer, för då har du inte skött det löpande underhållet.
Om du däremot efter 60 år inte har gjort några som helst kontroller av anläggningen så kan du troligen rent troretiskt anses vara ansvarig om något händer, för då har du inte skött det löpande underhållet.
mmm, försumligt kan man nog kalla det...
Sen är jag rädd att jag drivit ut detta på en lite väl teoretisk diskussionsnivå nu... *sorry*
Jag har inga som helst belägg för att det skulle vara nå speciellt mycket av sådana här problem för fastighetsägarna, om några alls...
Sen är jag rädd att jag drivit ut detta på en lite väl teoretisk diskussionsnivå nu... *sorry*
Jag har inga som helst belägg för att det skulle vara nå speciellt mycket av sådana här problem för fastighetsägarna, om några alls...
som installatör är det ju enkelt att speca upp vilka delar av installationen man gjort, eftersom fastighetsägaren är ansvarig och skall ha sett till att den delen av installationen som var gjord innan installatören påbörjade sitt arbete är utförd enligt gällande lagar och bestämmelser.
Fråga i ämnet: Hur och vad ska den behöriga elektriken dokumentera av en ROT installation? Det enda som jag fick från elektriken var faktura (kostnad elcentral, timmar, utkörning etc) samt förteckning över säkringarna men vi drog ju om grupperna samt kopplade även om spisen.... Är fakturan eventuellt bevis om olyckan skulle vara frame?
Ok, men av ren nyfikenhet: Vad dokumenteras och vart spars det? Jag vet att i Norge så är man ansvarig som fastighetsägare att ha hela elsystemet dokumenterat, dvs ritning som är uppdaterad och signerad av elektriker.
Tack för alla svar och en intressant diskussion 
Efter samråd med elektrikern så hav vi mätat och "summrat" de delar där han ville säkerställa mina dragningar.
Fick t.o.m godkänt på min dokumentation
(hängslen, livrem, krockkudde mm) så att han kunde följa mina kopplingar i detalj.
Han kommer på fredag och bryter strömmen för att färdigställa det.
Efter samråd med elektrikern så hav vi mätat och "summrat" de delar där han ville säkerställa mina dragningar.
Fick t.o.m godkänt på min dokumentation
Han kommer på fredag och bryter strömmen för att färdigställa det.
Klicka här för att svara