Vår gruppcentral kommer att hamna inbyggd i en vägg på vars andra sida det kommer stå en säng. Utan att veta något om saken har man ju i bakhuvudet historier om elektromagnetiska fält, el allergier, strålning etc...

Vi har försökt få den flyttad men pga diverse orsaker blir det så mycket enklare att inte flytta gruppcentralen.

Vad är det som gäller? Vår elektriker säger att det är lugnt, DECT telefoner och mobiltelefoner är isf mycket farligare.

/Smuts

Det har forskats på den typ av "strålning" i c:a 30 år och man har ännu inte kunnat finna nått samband mellan den och några "skador" så jag håller med din elektriker, det är lugnt.
Men om du ändå känner oro tycker jag att du ska framhärda i din önskan att få centralen flyttad, det kanske kommer att kosta några kronor men om du blir lugnad kan det vara värt det.

Strålning behöver du inte oroa dig för så länge du inte har ett kärnkraftverk i centralen! Elektriska och magnetiska fält finns däremot alltid i mer eller mindre omfattning, beroende på hur installationen är utförd. Är du inte elallergiker så behöver du nog inte oroa dig så mycket.

Fälten från elanläggningen blir naturligtvis något högre vid centralen är genomsnittet i huset, men därmed inte sagt att det är farligt. Är du orolig ska du först skippa mobilen, trådlösa telefonen och klockradion. Därefter kan man börja fundera på om det är värt besväret att flytta centralen.

Då får den bli där den är. Av utrymmesskäl är det besvärligt att flytta den, ville väl bara kolla om det fanns någon substans i de farhågor jag hade.

Tack för hjälpen!
/Smuts

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.