13 434 läst ·
18 svar
13k läst
18 svar
Anslutning i mätarskåp
Sida 1 av 2
Jag har rådgjort lite med yrkeskunniga bekanta om hur jag kan göra för att dra in el till min gäststuga. Jag har mästarskåpet på en egen stolpe vid tomtgränsen. Just nu ser det ut så här på kopplingsplinten i mätarskåpet:

Utgående kabel är 3x10/10 EKKJ och plinten är märkt max 35mm2. Enligt sakkunniga jag pratat med så går det bra att koppla på ytterligare en 3x10/10 på samma plint och dra den vidare till gäststugan där jag placerar en gruppcentral.
Själv är jag lite fundersam om man verkligen får koppla flera ledare på samma plint? Eller är det bara i gruppcentralen det är så? Ska man kanske ha någon speciell spridningsplint? Vad säger sakunniga här?
Naturligtvis kommer jag inte att göra jobbet själv. osv.osv.....
/RedTop

Utgående kabel är 3x10/10 EKKJ och plinten är märkt max 35mm2. Enligt sakkunniga jag pratat med så går det bra att koppla på ytterligare en 3x10/10 på samma plint och dra den vidare till gäststugan där jag placerar en gruppcentral.
Själv är jag lite fundersam om man verkligen får koppla flera ledare på samma plint? Eller är det bara i gruppcentralen det är så? Ska man kanske ha någon speciell spridningsplint? Vad säger sakunniga här?
/RedTop
No problemo, koppla in en till kabel bara.
Det är i en central man bara skall ha en grupp per säkring.
En plints uppdrag är ju att man skall kunna grena ut sig i den.
Men det ser ut som om du måste byta fläns, så du får en genomföring till.
Det är i en central man bara skall ha en grupp per säkring.
En plints uppdrag är ju att man skall kunna grena ut sig i den.
Men det ser ut som om du måste byta fläns, så du får en genomföring till.
Topp! Då är det bara att handla prylar och börja gräva ner kabel.bax skrev:
Helt rätt som du säger! Flänsen får jag byta, men det är ju lätt fixat!
/RedTop
Bra tips, men kåpan över huvudbrytaren/huvudsäkringarna är plomberad så då får man väl kalla in EON eller? Alternativet är kanske att montera ytterligare två brytare på utgående där plinten på fotot sitter idag?sverre skrev:
Fast å andra sidan så blir det ju en central med brytare i vardera gäststuga/hus så ska man göra jobb efter de centralerna kan man ju bryta där. Det är ju inte så ofta man behöver jobba med jordkabel och central, så de få gångerna kanske man kan leva med att bryta både till gäststugan och kåken.
/RedTop
Man bör väl har en ny omgång brickor till den nya kablen så att det bara ligger en tråd under varje bricka. (heter det bricka eller vad kallar man det, överfall, kopplingsbleck ??)
eller klämma på oisolerade kabelskor, den kraftigare typen och montera under muttrarna med planbricka mellan mutter och kabelsko.
man kan åxå plunscha ett hål för en förskruvning om man inte vill lägga ur matningen till huset.
det finns åxå kompletteringslock med plats för 4 säkringar så stugan får egna säkringar. eller 3 säkringar och egen brytare.
man kan åxå plunscha ett hål för en förskruvning om man inte vill lägga ur matningen till huset.
det finns åxå kompletteringslock med plats för 4 säkringar så stugan får egna säkringar. eller 3 säkringar och egen brytare.
RedTop skrev:Jag har rådgjort lite med yrkeskunniga bekanta om hur jag kan göra för att dra in el till min gäststuga. Jag har mästarskåpet på en egen stolpe vid tomtgränsen. Just nu ser det ut så här på kopplingsplinten i mätarskåpet:
[bild] [bild]
/RedTop
Är det så att man vekligen får koppla flera utgående kablar på samma plint och säkringar eller är det så att man bara gör det ändå ibland av praktiska skäl?
Jag har pratat med flera elektiker med AB-behörighet och många år i yrket,
några säger att det är ok, någon säger att det är ok i en industri men inte i en villa och ytterligare nån säger att man måste ha en säkringsgrupp per utgående kabel. Vad gäller egentligen och var i föreskifterna kan man läsa om det isåfall?
Det är skillnad på Anslutnings plint och kopplingsplint.
Bäst är väl om man i mätarskåpet sätter en säkringssats som avsäkrar den nya kabeln, men.
Man får väl alltid koppla flera ledare till en kopplingsplint, men det är vissa saker som man måste se upp med.
Man kan inte lägga en solid ledare tillsammans med en mångtrådig, då är det stor risk för att glappkontakt ska uppstå. Plinten i mätarskåpet har flera "brickor" för varje kopplingspunkt så man kan lägga en mångledare underst sedan en "bricka" och därefter den solida. Ska man lägga flera ledare på samma plint bör dom ha samma area, dels för att man inte ska vilseledas när man ska avsäkra eller ändra en avsäkring samt det är lättare att få bra kontakt om man använder ledare medsamma area. Och naturligtvis får man inte lägga mer ledare än att kontakten blir fullgod.
Det här är i mitt tycke ett typisk fall för en fackman, som bäst kan bedömma om det blir bra
Bäst är väl om man i mätarskåpet sätter en säkringssats som avsäkrar den nya kabeln, men.
Man får väl alltid koppla flera ledare till en kopplingsplint, men det är vissa saker som man måste se upp med.
Man kan inte lägga en solid ledare tillsammans med en mångtrådig, då är det stor risk för att glappkontakt ska uppstå. Plinten i mätarskåpet har flera "brickor" för varje kopplingspunkt så man kan lägga en mångledare underst sedan en "bricka" och därefter den solida. Ska man lägga flera ledare på samma plint bör dom ha samma area, dels för att man inte ska vilseledas när man ska avsäkra eller ändra en avsäkring samt det är lättare att få bra kontakt om man använder ledare medsamma area. Och naturligtvis får man inte lägga mer ledare än att kontakten blir fullgod.
Det här är i mitt tycke ett typisk fall för en fackman, som bäst kan bedömma om det blir bra
Ser ut som att kabeln är lite långt skalad, trycker dragavlastningen på manteln eller på ledarisoleringen?
Känns tryggare att ha manteln in i skåpet... Och nej, du får inte ansluta något bakom plomberingen eller överhuvudtaget bryta plomben.
Känns tryggare att ha manteln in i skåpet... Och nej, du får inte ansluta något bakom plomberingen eller överhuvudtaget bryta plomben.
elmont skrev:Det är skillnad på Anslutnings plint och kopplingsplint.
Jo detta med god kontakt och samma ledningsarea är jag fullständigt med på
men hur var det med avsäkring av utgående kablar?
Kan man tex lägga på tre st EKKJ 3x10/10 på plinten för utgående huvudledning och ansluta dessa tre till tre olika under centraler i tre olika uthus? Dvs att alla tre kablarna är avsäkrade med samma säkringar ( huvudsäkringarna ).
Det beror väl på vilken kabelarea du har i förhållande till deras gemensamma avsäkring. Det kommer att gå åt grövre ledare om de inte är avsäkrade individuellet, men å andra sidan har man då större flexibilitet i var man använder effekten.
Plinten måste förstås klara av att ansluta din önskade kombination av ledare. Om inte så får man montera en ny förgreningspunkt.
Plinten måste förstås klara av att ansluta din önskade kombination av ledare. Om inte så får man montera en ny förgreningspunkt.