Nu har jag dragit all el till köket enligt konstens alla regler.
spis, uttag, fläkt, kyl, frys mm mm.

jag har dragit allt till säkringsskåpet och markerat till vilka säkringar de ska kopplas in.
(helt ny central som är färdig till resten av huset.)
Markerat kablarna, för att visa var de ska in.
Naturligtvis har jag även dokumenterat var kopplingarna går.

Nu till veckan ska en elektriker komma och inspektera samt "koppla ihop med säkringarna".

Då till min fråga, är detta lagligt :o ? Jag har ju inte behörighet, men elektrikern som kommer och gör jobbet (kopplar till säkringarna samt kontrollerar arbetet) har det.

Mikael_L
Det är inte enligt reglementet, nej.

Jag undviker ordet lagligt här, då det inte är speciellt angivet i svensk lag, utan i elsäkerhetsverkets regelsamling. (Så vitt jag vet iaf)

Om du är anställd av denne behörige elektriker och kopplat köket under arbetstid ser jag inga juridiska bekymmer. Glöm inte att redovis momsen.

/m

Mikael_L
Good point Macce. Jag bara förutsatte att anställningsförhållande inte förelåg, då det sällan brukar göra det när sådana här frågor flyter upp.

Men OK, Buuzzz, jag gav det enkla korta svaret. Man kan nog också konstatera att det du och din elektriker tänker göra förekommer rätt ofta. Glöm inte heller att elanläggningen i slutänden alltid är fastighetsägarens ansvar. (eller? någon som säger emot?)

Mikael_L skrev:
Good point Macce. Jag bara förutsatte att anställningsförhållande inte förelåg, då det sällan brukar göra det när sådana här frågor flyter upp.

Men OK, Buuzzz, jag gav det enkla korta svaret. Man kan nog också konstatera att det du och din elektriker tänker göra förekommer rätt ofta. Glöm inte heller att elanläggningen i slutänden alltid är fastighetsägarens ansvar. (eller? någon som säger emot?)
Det är som du säger fastighetsägarens krav. För den som vill så står det att läsa i Elsäkerhetsverkets Avd C : )

Glömde skriva det att naturligtvis så är det INKLUSIVE moms som jag betalar elektrikern, och nej jag är inte anställd av honom. Men däremot är jag ägare av fastigheten.

Om jag ändrar frågan till:

Vad är det som är fel idetta då. Elektrikern kollar så att allt är ok och godkänner med en besiktning.
Han kommer åt alla kopplingar samt ser alla dragningar.

Vill inte verka som om jag ska fuska, utan vad gäller ! :confused:

Formellt så gäller att om du inte jobbar som anställd hos en elektriker med behörighet, alternativt själv är den behörige på en elfirma så får du inte göra fasta installationer. Och dit räknas även att dra VP rör, sätta upp dosor och givets får man inte koppla ledningar i fasta installationer.

Det enda undantag som finns kan du läsa om i den klistrade tråden här ovan. Det gäller i princip bara uybnyte av befintlig väggkontakt eller brytare.

Nu pratar vi om var det formellt felaktiga i ditt förfarande innbär. Om man sedan skall ta frågan om vilka faktiska faror som finns med ett sådant agerande så har de diskuterats till orimlighet i massor av trådar här, vi tar inte det en gång till.

I praktiken så är det inte helt ovanligt att man gör som du, men det är som sagt inte tillåtet.

hempularen skrev:
Nu pratar vi om var det formellt felaktiga i ditt förfarande innbär. Om man sedan skall ta frågan om vilka faktiska faror som finns med ett sådant agerande så har de diskuterats till orimlighet i massor av trådar här, vi tar inte det en gång till.

I praktiken så är det inte helt ovanligt att man gör som du, men det är som sagt inte tillåtet.
Tack för svaren hempularen och alla andra. Kanske ska ta och dra ut all tråd så att elektrikern får göra om allt.:o
Ska fundera under helgen. Men som sagt tack för svaren då vet jag läget, samvetet och säkerheten får sig en fundering under helgen....

hempularen skrev:
Formellt så gäller att om du inte jobbar som anställd hos en elektriker med behörighet, alternativt själv är den behörige på en elfirma så får du inte göra fasta installationer. Och dit räknas även att dra VP rör, sätta upp dosor och givets får man inte koppla ledningar i fasta installationer.
Visst är det kul ändå, med dessa återkommande diskussioner.:)
Men juridiskt sett, visst måste man väl få dra VP-rör, sätta upp dosor och dra kabel i rören, så länge man inte kopplar in ström på dem (man kan ju se det som att man "tränar" lite).
Frågan måste väl snarare vara om man (elektriker eller ej) sedan får sätta det under spänning? Det måste väl vara då "brottet" begås.

Faidros:
Nej. Du får inte utföra fast installation av elmatriel och dit hör dosor och rör så länge du avser att använda dem för en starkströmsinstallation.

Buuzzz:
Mitt råd är att prata med elektrikern innan du gör något oavsett håll. Precis som sagts är det inte någon helt ovanlig arbetsfördelning oavsett legaliteten men det är en sak mellan dig och din elektriker

Mikael_L
Som tankeexpriment kan vi tänka oss följande scenario:

Jag köper ett nästan färdigbyggt hus där t.ex. elen är näst intill klar.
Jag lägger lite clickgolv monterar köksskåpen osv. Men det elektriska som jag inte får pillra med anlitar jag givetvis en behörig elektriker till som får färdigställa. Tyvärr har jag ingen riktig koll på vilken elektriker som har jobbat med denna installation tidigare, men i vilket fall som helst så föreligger iaf inget anställningsförhållande gentemot den nya elektrikern.

Det måste väl ändå vara tillåtet för en behörig elektriker att utgå ifrån denna situation, att han kontrollerar så mycket som han anser att han behöver kontrollera och sen slutför det hela från denna punkt.
Eller måste han dra ur alla trådar, riva ner alla väggar (förstöra tapeter, tätskikt kakel osv) dra om alla elrören och slutligen dra in nya tåtar...?

Och det skulle väl även kunna gälla i andra (teoretiska!) fall, jag har anlitat en elektriker kanske ej behörig för mitt hus, när han är nästan färdig kör han omkull med sin MC en helg och blir långtidssjukskriven ett halvt år, gäller det samma här? Antingen får jag vänta med att göra klart mitt hus i ett halvt år eller så blir jag tvungen att riva halva huset för att kunna flytta in tidigare?

OK, lite fyrkantigt, javisst, men för att visa vad fyrkantiga regler leder till i förlägningen så ville jag skriva detta.

Det är väl inga problem, du kan byta elfirma mitt i ett jobb. Däremot vet jag att många elektriker tycker inte om att ta över ett jobb, för det kan vara svårt för dem att bedömma hur den tidigare installatören gjort eller tänkt göra.

Mikael_L
Gäller det även om man inte har en aning om det som tidigare är gjort är gjort med eller utan behörighet?

I så fall blir det ju på sätt och vis fritt fram för att först lägga rör och dra trådarna som sen en behörig eller firma slutför. Såtillvida att elektikern är med på noterna då ...

Ännu en gång blir jag förvånad över att problemet tycks vara om det är olagligt eller ej, för mig ligger problemet i första hand i om det kan bli eller är nått farligt. Det går INTE att i efterhand komma och TITTA på en anläggning och VETA att den är ok. Som installatör vill jag VETA att allt är OK.
Naturligtvis kan jag som installatör komma och titta på en anläggning och tycka att den ser OK ut och chansa på att allt är rätt utfört och därmed "ta ansvar" för hela arbetet. Men min stora ovilja till det ligger just i att jag INTE VET utan jag bara TROR att allt är rätt utfört. Så när det kommer nån för mig okänd eller bekants bekant har jag (oavsett peng) mycket svårt att "ta över" någon annans ansvar.

Och fastighetsägarens "ansvar" sträcker sig till att han är skyldig att se till att hans elinstallationer uppfyller gällande föreskrifter. Anlitar han en elfirma med behörighet så har han uppfyllt det kravet. Däremot kan han inte, rent juridiskt, göra hela installationen själv och tro att det är ok!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.