4 649 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Infravärmare och jordfelsbrytare...
Halloj,
Har precis monterat två infravärmare och givetvis löser de ut min JFB.
Det är kopplat uttag - dubbel strömbrytare (förgrenar fas, delad nolla och delad jord) - ena strömbrytaren via kopplingsdosa till båda infravärmarna. Kontrollmätt så det inte är kortis någonstans.
Gissningar på vad som är fel? Jag läste att det inte är ovanligt att (billiga) infravärmare löser ut JFB. Isåfall, vad gör man åt det? Förutom köper nya... De är ju trots allt godkända så de kan ju inte *alla* vara helt kassa och omöjliga att installera.
/Ola
Har precis monterat två infravärmare och givetvis löser de ut min JFB.
Det är kopplat uttag - dubbel strömbrytare (förgrenar fas, delad nolla och delad jord) - ena strömbrytaren via kopplingsdosa till båda infravärmarna. Kontrollmätt så det inte är kortis någonstans.
Gissningar på vad som är fel? Jag läste att det inte är ovanligt att (billiga) infravärmare löser ut JFB. Isåfall, vad gör man åt det? Förutom köper nya... De är ju trots allt godkända så de kan ju inte *alla* vara helt kassa och omöjliga att installera.
/Ola
det kanske är fel på den ena. koppla ur en åt gånge. Obs prova båda.
löser den enbart ut på den ena och inte den andra så är det ju fel på den ena. det är troligen bara lite krypstöm som blir när den blir varm . så det kan du inte mäta om du inte har dyra test isntrument.
löser den enbart ut på den ena och inte den andra så är det ju fel på den ena. det är troligen bara lite krypstöm som blir när den blir varm . så det kan du inte mäta om du inte har dyra test isntrument.
Jag ska ta hit en elektriker som får sätta in en separat JFB eller byta till personskyddsautomat så att det inte släcker hela huset.
Men frågan kvarstår. Vad gör man åt själva problemet? Varför läcker det så mycket i infravärmare (och hur kan de bli godkända då?).
Koppla bort jordkabeln har jag inga planer på. Ev. så tar jag bort den 10-15 minuter eller så för att testa tipset om att köra infravärmarna en stund för att torka ur isoleringen. Kanske bara är en myt men så länge jag vet att och varför jag tagit bort jordningen temporärt så kanske det funkar?
Men frågan kvarstår. Vad gör man åt själva problemet? Varför läcker det så mycket i infravärmare (och hur kan de bli godkända då?).
Koppla bort jordkabeln har jag inga planer på. Ev. så tar jag bort den 10-15 minuter eller så för att testa tipset om att köra infravärmarna en stund för att torka ur isoleringen. Kanske bara är en myt men så länge jag vet att och varför jag tagit bort jordningen temporärt så kanske det funkar?
Moderator
· Stockholm
· 57 863 inlägg
Detta tänkte jag först moderera bort. Men jag väljer att kommentera förslaget istället.sfinxen skrev:
Om det är så att strålaren har en läckström på mer än 30mA, vilket behövs för att jordfelsbrytaren skall lösa ut. Då betyder det att den som tar i ellementet, med borttagen jordanslutning dör en relativt säker död.
Att bara koppla bort jordledaren från en utrustning som man vet har ett jordfel, är enligt mitt synsätt lika med överlagt mord ( eller förhoppningsvis mordförsök).
Jag förstår inte riktigt vad sfinxen tänker på med ett så oerhört olämpligt förslag.
man måste också tänka på att en del av de som läser här har begränsad kunskap om el, och det är inte självklart att alla förstår hur farligt detta kan bli.
En jordfelsbrytare fungerar ju även om strömförbrukaren saknar jordanslutning. Jordfelsbrytaren mäter ju att lika mycket ström som kommer ut från fasen går tillbaka till nollan. Försvinner 30mA eller mer någon annanstans så bryter jordfelsbrytaren. Däremot så fungerar inte jordfelsbrytaren, som ett skydd, om t.ex. en människa kopplar in sig som en förbrukare.
Nja, en jordfelsbrytare fungerar inte 100% som tänkt om ett jordfel finns och jorden är urkopplad. Risk finns att spänning finns på en utsatt del. Men ok att den sedan bryter om någon tar i denna. Men egentligen skall den också bryta redan om felet finns.
Skulle vilja lägga till en sak: Råkar man komma åt en strömförande del och håller i skalet/chassit/kåpan (whatever) som skulle varit jordad och man inte har tillräckligt låg jordresistans (ex-vis gummistövlar) så kan det vara kört.
Skulle vilja lägga till en sak: Råkar man komma åt en strömförande del och håller i skalet/chassit/kåpan (whatever) som skulle varit jordad och man inte har tillräckligt låg jordresistans (ex-vis gummistövlar) så kan det vara kört.
Jordningen ska aldrig någonsin kopplas bort, däremot kan man köra 15-20 min utan jotdfelsbrytare för att torka ur keramiken.
Troligast har de blivit fuktiga innan jag monterade upp dem. De låg på altangolvet och är nu monterade mot tätt undertak. När jag testade idag så fungerade de iaf. precis som de skulle och JFB slog inte ifrån på den halvtimmen jag hade dem igång. Detta utan att koppla bort JFB eller fula utan jordning.
Så enkelt kan det vara ibland. Tack för hjälpen.
Så enkelt kan det vara ibland. Tack för hjälpen.
Klicka här för att svara