Hej!

Planerar för tillfället ett kök där befintlig kanalisation skall användas och därför överväger jag att använda en 3-fasgrupp för att mata "allmänkraften". Spis och diskmasking kommer från egna grupper. Likaså Kyl/frys.

Vad jag vet så är detta OK så länge man har 3-polig säkring samt att man kör rent resistiva laster på gruppen. Men vad händer om man tex. kopplar in en micro? Den är det en resistiv last? Matningen kommer även att mata vägguttag så man vet ju inte vad tex. nästa ägare kopplar in där.

Vad säger ni är detta en bra lösning? Det bästa vore ju naturligtvis med separata enfasgrupper till alla stora laster men med befintlig kanalisation är detta ej möjligt.

Naturligtvis skall allt märkas upp ordentligt...

/Styrman_jansson

Blev nyfiken på vad du skall köra. Räcker inte en fas till belysning och vägguttag? Vad skall du köra mer än micro och kaffekokare?

Doldr skrev:
Blev nyfiken på vad du skall köra. Räcker inte en fas till belysning och vägguttag? Vad skall du köra mer än micro och kaffekokare?
Skulle kunna tänka mig att man kanske kör; Kaffebryggare (1kW), Micro (värmer/tinar bullar ca. 600W) samt vattenkokare (1kW för de som hellre vill ha te), samtidigt.

Ingen som har några inlägg om lämpligheten i detta?

10A * 230V = 2300 Watt för en fas... Så 2600Watt i kort stund (10-15) min är helt ok. Proppenutlöser om det blir för varmt. Kanske i 30-60 min beroende på hur hög effektuttaget blir.

Mitt svar är att lägga separata ledningar till separata säkringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.