9 409 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Riktning för Cirkulationspump
Jag har sett en som hade en liten liten kompass som han höll i centrum på cirkulationspumpen. När pumpen roterade roterar även kompassnålen. Finurligt. Och på pumpen finns pilar som säger vilket som är rätt riktning.
/Tomas
/Tomas
Det var ju jäkligt smart. Undrar om man skulle kunna använda en sån där liten leksakskompass, typ nyckelring, till det?
Skulle man på något indirekt sätt kunna se om den snurrar åt fel håll och helt enkelt köra trial & error?
/Ake
Skulle man på något indirekt sätt kunna se om den snurrar åt fel håll och helt enkelt köra trial & error?
/Ake
Kompassen jag såg var yttepytteliten (diameter 10 mm) så att den gick in ända mot den stora centrumskruven som (åtminstone grundfos) cirkulationspumpen har. Dessutom stod det "Grundfos" på just den här kompassen så den var kanske anpassad för deras pumpar? Men visst, det borde ju gå lika bra med vilken kompass som helst, bara man kommer tillräckligt nära.
Ett annat indirekt sätt är väl att kolla om vattentempen (rörtempen) är varmare eller kallare jämfört med tempen på returledningen som kommer tillbaks från resten av huset. Är det varmare vid pumpen än returen går den åt rätt håll, går pumpen baklänges blir ju den sidan returledning istället. Dessutom har väl pumpen kass verklingsgrad när man kör den bakänges så så borde tempskillnaden bli ännu större...? Spånar lite här bara, satsa inte liv och lem på att jag har rätt
Ett annat indirekt sätt är väl att kolla om vattentempen (rörtempen) är varmare eller kallare jämfört med tempen på returledningen som kommer tillbaks från resten av huset. Är det varmare vid pumpen än returen går den åt rätt håll, går pumpen baklänges blir ju den sidan returledning istället. Dessutom har väl pumpen kass verklingsgrad när man kör den bakänges så så borde tempskillnaden bli ännu större...? Spånar lite här bara, satsa inte liv och lem på att jag har rätt
Shunten strular ju till det hela. I alla fall i mitt huvud. Men som Du säger så borde man ju bara kunna vända riktning och se vad som händer. Cirkulationspumpen borde ju inte må illa av att gå baklänges annat än att verkningsgraden blir sämre efter vad jag förstår.
Finns ett litet problem med det sättet att testa, även om cirkulationspump går baklänges kommer vattnet fortfarande att går åt "rätt" håll men med ett lägre flöde.mrfrenzy skrev:
Klicka här för att svara