Så har då kylan börjat komma, och med den tanken på att få kliva in i en uppvärmd bil.

Så, jag hade tänkt göra så här som en temporär lösning över denna vintern;

sätta in en jfb i uttag inomhus sedan en timer i denna och en skarvsladd härifrån till bilen och
slutligen till motor / kupévärmaren.
Vad tror ni om detta, kommer det funka?

Är uttaget inomhus jordat?

ja det är det...

kommer nog inte att bli några problem alls. Iom att du har jfb i uttaget så slocknar inte hela kåken när den löser ut ( tex smält snö som runnit in i kontakten).

Du har alltså ingen JFB i centralen för hela installationen? (troligast eftersom du gör såhär, men man vet aldrig...)

I så fall funkar det! Har du redan en central JFB så kan det ÄNDÅ vara så att vid jordfel i motorvärmaruttaget, löser inte den portabla JFB ut, men däremot den centrala JFB:n löser ut och därmed hela huset :eek: så mycket för den sektioneringen! :cool:

ok, då vet jag, tack for infon!

Micke!!! skrev:
Har du redan en central JFB så kan det ÄNDÅ vara så att vid jordfel i motorvärmaruttaget, löser inte den portabla JFB ut, men däremot den centrala JFB:n löser ut och därmed hela huset :eek: så mycket för den sektioneringen! :cool:
..för att (om jag har fattat rätt), jordfelsbrytarna kommer här att sitta i serie och då detekterar båda två samma jordfel. Det som avgör vilken som löser ut först är vilken som reagerar snabbare helt enkelt. Rätt uppfattat?

/Tomas

tomastomas skrev:
..för att (om jag har fattat rätt), jordfelsbrytarna kommer här att sitta i serie och då detekterar båda två samma jordfel. Det som avgör vilken som löser ut först är vilken som reagerar snabbare helt enkelt. Rätt uppfattat?

/Tomas
Nja..
Inte snabbare utan mer beroende på strömmarna... anta att din fina centrala 3-fas JFB har en utlösningsström vid 30mA, och att du i normala fall kanske har en "normal" felström på kanske säg 15mA. Anta att din portabla JFB i motorvärmaruttaget också har en utlösningsström på 30mA. Om nu du får ett jordfel i motorvärmaruttaget på säg 20mA, så kommer den centrala JFB lösa ut, för den upptäcker 35mA, medans den portabla bara har sett 20mA och skiter i detta! :eek:

Ja, jo det är sant. Jag tänkte om det normala jordfelet är noll och den krånglande motorvärmaren är enda källan till jordfel. Då borde väl den snabbare jordfelsbytaren vara den som löser ut?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.