Hej,
Jag är på jakt efter en rörelsvakt (helst utanpåliggande) för lysrörsarmaturer.

När jag tittar i informationen för många varianter så anges det "endast avsedd för glödljus" eller också anges kapaciteten för bara glödljus.

Krävs det speciella varianter av rörelsevakter för att hantera en lysrörsarmatur?

Lysrör kan vara lite elaka mot kontaktytorna i ett relä så därför kan man inte belasta med lika många watt lysrör som glödljus. Är det ett helelektroniskt så kan det vara problem. Om det klickar i rörelsevakten så är det ett mekaniskt relä och det kan hantera lysrörslast. Helst ska lysröret vara försett med faskompensering.

Prototypen

Tack för svaret..
Det där blev lite över min kunskapsnivå.

Mitt önskemål är att kunna montera en rörelsevakt typ denna i garaget för att automatiskt slå på belysningen = två lysrörsarmaturer (totalt 4 x 36W) när jag öppnar dörren..

Kommer det att fungera?

Du får bara kolla så att den rörelsevakt du köper kan hantera lysrör. Det framgår inte om den på Clas kan det men Steinels för en hundring mer kan det. Köp den istället. Det bästa och snyggaste är nog om du istället ersätter brytaren med en rörelsevakt.

Den här har jag använt bl.a. till strykjärn. Klarar alla laster upp till 2300VA inkl. lysrör. E 1903118

Eljo lysrörs-PIR

Jag lät rörelsevakten styra en liten kontaktor, för den klarar lysrörslast mycket bättre.

Sen är ju inte lysrör så bra att tända å släcka hela tiden, dom kommer inte hålla så länge då...
så ska det tändas å släckas ofta så är glödljus bättre!

Jag hade i och för sig tänkt mig tillslagstider på över 5 minuter, men jag tror jag skrinlägger hela idén, alternativt väljer någon variant av glödljus.

Tack för all respons!

GoForIt skrev:
Jag hade i och för sig tänkt mig tillslagstider på över 5 minuter

När tillverkaren anger livslängden på ett rör som brukar vara ca 3år så räknar dom med att man tänder och släcker tre ggr på en dag. det är tändningen som tar hårt på röret.
HF-don ska ju vara lite snällare mot rören, men jag gillar personligen inte HF-don.

Ett alternativ är att koppla en glödlampa över rörelsevakten och starta lysrören som vanligt med strömbrytaren. Då tänder glödlampan direkt man sticker in huvet i rummet och ska man bara in och göra nåt lite snabbt så räcker det ljuset för stunden. Ska man däremot stanna och göra nåt som kräver ordentligt ljus, ja då får man ta sig omaket att slå på strömbrytaren.

Sen rattar man in ljusnivån på rörelsevakten så att den INTE tänder glödlampan om man har lysrören igång (då glödlampan ändå inte gör nån nytta). Funkar alldeles utmärkt i garaget för mig.

/Tomas

Eyeball skrev:
När tillverkaren anger livslängden på ett rör som brukar vara ca 3år så räknar dom med att man tänder och släcker tre ggr på en dag. det är tändningen som tar hårt på röret.
HF-don ska ju vara lite snällare mot rören, men jag gillar personligen inte HF-don.
Rörförbrukning är visserligen inget problem, då det står kartongvis med rör i källaren..
Sedan är vi ju de flesta dagar bara två gånger i garaget - Då bilen körs in resp. ut.

tomastomas skrev:
Ett alternativ är att koppla en glödlampa över rörelsevakten och starta lysrören som vanligt med strömbrytaren. Då tänder glödlampan direkt man sticker in huvet i rummet och ska man bara in och göra nåt lite snabbt så räcker det ljuset för stunden. Ska man däremot stanna och göra nåt som kräver ordentligt ljus, ja då får man ta sig omaket att slå på strömbrytaren.

Sen rattar man in ljusnivån på rörelsevakten så att den INTE tänder glödlampan om man har lysrören igång (då glödlampan ändå inte gör nån nytta). Funkar alldeles utmärkt i garaget för mig.

/Tomas
Ja, det är ju faktiskt en tanke..

Vad skall man hitta på för trevlig glödljusarmatur för det?
Kanske t.o.m. en med inbyggd rörelsevakt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.