Vi hade en elektriker (stor etablerad firma) hemma som drog om ca 10 m ledning mellan centralen och ett uttag. Hoppade till rejält när jag fick fakturan, 3800 spänn! Tittade närmare och det visade sig att de fakturerat 30 m EKK för 72,50 kr/m + moms.

Ringde och kollade. Ursäkten var att installatören angett fel artikelnummer i fakturaunderlaget. OK, man kan göra fel, men jag tycker ändå det är dåligt. En genomsnittling teknikanalfabet hade förmodligen bara svalt och betalat. Och 90 spänn metern för EKK, vad är det för kabel? Guldpläterad?

f91jsw skrev:
Vi hade en elektriker (stor etablerad firma) hemma som drog om ca 10 m ledning mellan centralen och ett uttag. Hoppade till rejält när jag fick fakturan, 3800 spänn! Tittade närmare och det visade sig att de fakturerat 30 m EKK för 72,50 kr/m + moms.

Ringde och kollade. Ursäkten var att installatören angett fel artikelnummer i fakturaunderlaget. OK, man kan göra fel, men jag tycker ändå det är dåligt. En genomsnittling teknikanalfabet hade förmodligen bara svalt och betalat. Och 90 spänn metern för EKK, vad är det för kabel? Guldpläterad?
Alla kan väl göra fel?? Förstår inte riktigt vart du vill komma med detta??

gnistjagare skrev:
Alla kan väl göra fel??
Visst, dubbelfel.

gnistjagare skrev:
Alla kan väl göra fel?? Förstår inte riktigt vart du vill komma med detta??
Jag jobbar med F&U av medicinteknisk apparatur. Jag är väl inte särskilt tolerant mot fel. Andelen "saltade" räkningar från hantverkare förefaller vara ganska mycket högre än vad man kan vänta sig av rena misstag.

Längst ner på fakturan står det ISO 9001. Det fungerade tydligen dåligt i det här fallet.

f91jsw skrev:
Längst ner på fakturan står det ISO 9001. Det fungerade tydligen dåligt i det här fallet.
Det är tillexempel inte lätt att skydda sig mot att en elektriker skriver E:0410451 istället för E:0410401. Mot den mänskliga faktorn skyddar inga certifikat.
Sedan är ISO certifieringen hela tiden en pågående process. Man förbättrar sig och "täpper" till brister. Bara för att du har fått en ISO 9001 så är ju inte den för evigt. Man måste ha nya mål att förbättra sig mot, för att få behålla certifieringen.

f91jsw skrev:
Jag jobbar med F&U av medicinteknisk apparatur. Jag är väl inte särskilt tolerant mot fel. Andelen "saltade" räkningar från hantverkare förefaller vara ganska mycket högre än vad man kan vänta sig av rena misstag.
Att du har fått flera "saltade" räkningar framgick inte i dit första inlägg. Därav min fråga vart du ville komma med detta.

Men oavsett, vad är författarens avsikt med inlägget? Få empati, varna för fakturaskojare eller vad?

f91jsw skrev:
ISO 9001 är väl framförallt en garanti för att de skall göra om felet. Det handlar ju framförallt om att skapa repterbarhet.

Jag handlade Ekk till jobbet, och bruttopriset låg på 78 kr/m men när jag tittade på fakturan så hade jag fått 83% i rabatt. Kunden ovan fick nog betala bruttopris.

Elfa tar 324kr + moms för en 50 meters rulle med 3x1,5mm2 S05VV-U (EKK Light) vilket ger 6,48 kr metern. Elfa är väl inte kända för att vara billiga så troligt är att det kan landa nedåt 4-5 kr metern om man handlar större kvantiter.

f91jsw skrev:
OT:
ISO 9001 är inget bevis för hög kvalité på det som produceras. ISO 9001 är ett kvalitetsbevis på en dokumenterad process som tillser att man har bl.a spårbarhet i processen och kan gå in och spåra vad som gått fel och därmed korrigera och förbättra processen. Men om resultatet av en certifiering bara blir en hylla med pärmar som ingen bryr sig om så blir det med stor sannorlikehet 'skit ut'. Nu är ju certifieringen inget evighetscertifikat så saker kan ju ändras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.