Hej,

Detta är egentligen ingen El-fråga men det är närbesläktat...

Jag håller på att dra om all el i min lägenhet som skall renoveras. Alla VP-rör kommer dras i taket i en korridor som går tvärs genom hela lägenheten. Detta tak kommer sedan att sänkas och dölja installationerna. Jag kommer dra in VP-rör genom väggarna till resp rum.

Jag tänkte också dra antennkabel till alla rum på likanande sätt. Min tanke är att dra "huvud-kabeln" fram till en takdosa i korridoren och sedan dra ett rör till resp rum. Tanken med takdosan är att jag vill kunna koppla ihop allt där så att jag inte behöver dra alla antennkabel just nu utan bara i de rum som är "akuta".

Så, frågan är om detta är OK eller får man bara koppla el-kablar i takdosor. OBS, denna takdosa kommer bara ha antennkablar. Jag kommer alltså inte dela den med övriga el-kopplingar. Möjligtvis drar jag tele-kabel via dosan också.

Mvh
/Anders

Borde vara OK (fast jag är inte behörig).

Men får du plats med en splitter i dosan?

Vet inte... jag behöver någon form av stjärnkoppling men har inte tittat runt än. Tips någon?

Du behöver ju en splitter för att dela inkommande signal till flera signaler (med förlust såklart). Kjelle (www.kjell.com) har sådana. Dock tror jag det är mycket tveksamt om du får in dem i en takdosa...

Visst får du göra så, men lyckas du få i en fördelare i dosan så är du riktigt duktig. Finns större fyrkantiga dosor för detta. Vet dock inte om privatpersoner kan köpa dem.

Privatpersoner kan köpa det mesta men det kostar därefter (vansinniga prislistor utan rabatter), titta efter lämplig dosa på Elektroskandia -- där kan du handla som privatperson om du betalar med kort.

Gå tillbyggvaruhandeln och fråga efter en hila-lucka (en vitlackad plåt lucka med plåtram) sätt den i taket så kan du lägga antennfördelningen(arna) uppe på det nya taket och du får gott om plats

Tack för alla tips! Eljos dosa med lucka hade ju varit kanon. Då kan jag koppla vad som helst till rummen via den.

eller dra ett rör till varje rum, sedan till centralen, smidigare.
Då kan du placera eventuella förstärkare eller likn vid central, koppla in digital box

Nu är det i o f s en lägenhet med kabel-TV, men att dra rören till centralen är ju helt klart ett allternativ. Tanken med takdosan var mest att spara in på antalet dragna meter antennkabel.

det sparar du in på, slipper splittar, f-kontakter, samt ett mer strukturerat nät...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.