3 065 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
TV-antenn i takdosa?
Hej,
Detta är egentligen ingen El-fråga men det är närbesläktat...
Jag håller på att dra om all el i min lägenhet som skall renoveras. Alla VP-rör kommer dras i taket i en korridor som går tvärs genom hela lägenheten. Detta tak kommer sedan att sänkas och dölja installationerna. Jag kommer dra in VP-rör genom väggarna till resp rum.
Jag tänkte också dra antennkabel till alla rum på likanande sätt. Min tanke är att dra "huvud-kabeln" fram till en takdosa i korridoren och sedan dra ett rör till resp rum. Tanken med takdosan är att jag vill kunna koppla ihop allt där så att jag inte behöver dra alla antennkabel just nu utan bara i de rum som är "akuta".
Så, frågan är om detta är OK eller får man bara koppla el-kablar i takdosor. OBS, denna takdosa kommer bara ha antennkablar. Jag kommer alltså inte dela den med övriga el-kopplingar. Möjligtvis drar jag tele-kabel via dosan också.
Mvh
/Anders
Detta är egentligen ingen El-fråga men det är närbesläktat...
Jag håller på att dra om all el i min lägenhet som skall renoveras. Alla VP-rör kommer dras i taket i en korridor som går tvärs genom hela lägenheten. Detta tak kommer sedan att sänkas och dölja installationerna. Jag kommer dra in VP-rör genom väggarna till resp rum.
Jag tänkte också dra antennkabel till alla rum på likanande sätt. Min tanke är att dra "huvud-kabeln" fram till en takdosa i korridoren och sedan dra ett rör till resp rum. Tanken med takdosan är att jag vill kunna koppla ihop allt där så att jag inte behöver dra alla antennkabel just nu utan bara i de rum som är "akuta".
Så, frågan är om detta är OK eller får man bara koppla el-kablar i takdosor. OBS, denna takdosa kommer bara ha antennkablar. Jag kommer alltså inte dela den med övriga el-kopplingar. Möjligtvis drar jag tele-kabel via dosan också.
Mvh
/Anders
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Borde vara OK (fast jag är inte behörig).
Men får du plats med en splitter i dosan?
Men får du plats med en splitter i dosan?
Du behöver ju en splitter för att dela inkommande signal till flera signaler (med förlust såklart). Kjelle (www.kjell.com) har sådana. Dock tror jag det är mycket tveksamt om du får in dem i en takdosa...
Eljos Central/Teledosa kanske skulle fungera?
http://www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/trycksaker/VPdosor.pdf
Produkten finns på sidan 7
http://www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/trycksaker/VPdosor.pdf
Produkten finns på sidan 7
eller dra ett rör till varje rum, sedan till centralen, smidigare.
Då kan du placera eventuella förstärkare eller likn vid central, koppla in digital box
Då kan du placera eventuella förstärkare eller likn vid central, koppla in digital box
det sparar du in på, slipper splittar, f-kontakter, samt ett mer strukturerat nät...
Klicka här för att svara