L
Lekkamraten: Ska göra samma sak, men fräsa in spottarna själv. Hade tänkt att fräsa skåpen i bakkant mot spisfläkten, och trafon tänkte jag gömma bakom spisfläkten (blir relativit enkelt att byta den om det skulle behövas) Bara att lyfta ned spisfläkten. Där kommer också 230V och tändttråd att finnas för trafon. Ta ned skåp får man nog räkna med om de har kabeldragning i sig. Skåpen vill
4 svar · 4,5k läst
E
elmont: Med största sannorlikhet är kabeln till hällen en 5 ledare där man kan sära på två av ledarna och koppla, dom särade, till var sitt stift i en perelexstickpropp. Då får du två olika faser in samt nolla (två trådar) och skyddsjord. Din 4:de fas är nollan. Är du det minsta osäker anlita hjälp för kopplar du fel brinner den nya hällen omedelbart upp.
3 svar · 3,3k läst
J
Joakim-E: Blindklämma. Den saknar intern anslutning.
4 svar · 6,0k läst
·
K
kasjo: Hej! Har inte kopplat in den ännu, bor inte i lägenheten än så det är inte så akut. men som det ser ut lär jag köpa en honkontakt och sätta på väggen. slipper man klippa kabeln och garantin. Eller kan det va så att man måste ha den som fast installation?
6 svar · 4,5k läst
·
M
-MH-: Ja, det var vanlig FK jag menade. Visste inte att det var skillnad!
2 svar · 2,6k läst
Tjipp
Tjipp: det är ingen fara att överkoppla dom BARA amaturen är godkänd för 16A
7 svar · 8,0k läst
I
Isaksson: Tack så mycket för ett snabbt och bra svar.
2 svar · 3,2k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Absolut perfekt! Tack för ett kanonbra tips!!
13 svar · 6,6k läst
D
duff: 230V spottarna är mycket smidigare att installera. Och dom ger ett varmare ljus.
32 svar · 13,4k läst
H
HemJohan: Ja, lamputtag ligger väl på max 50kr och vi snackar om 3 - 5 st. Ingen direkt hög kostnad... Det som sen blev frågan är just det som snuttjulle kom fram till, gissade det själv men ville höra med er också.. För min del förstår jag inte varför man sätter dit kronuttag men ingen extra tändtråd men sätter dit en 10 cm jordtråd istället? Skulle det inte vara enklare för elektriken
20 svar · 5,4k läst
H
HemJohan: [citat] Precis, jag bara ville ha en tydlig bild på hur det KAN se ut utan att ha ett råttbo med kablar. Men det är ju aldrig fel att vara tydlig här på forumet... :rolleyes:
8 svar · 4,1k läst
·
H
HemJohan: Perfekt, då var det inget skumt då. Det förklarade varför den rörde sig först och förklarar också varför den slutade röra på sig efter ett tag! Klockrent!
21 svar · 5,2k läst
M
makro: En fundering om varvtalsregulator. Om man kopplat fel hur påverkas varvtalsregulatorn? Har bara till och från på strömmen just nu ingen reglering på varvtalet. Regleringen verkar vara borta, har mätt motståndet vid olika lägen på regler ratten. Får bara 1 eller 0= ström till/från. Kan den ha gått sönder om jag kopplat fel eller kan det vara fabrikations fel på den? Det verkar som
0 svar · 2,6k läst
E
el_richard: Kolla med någon lokal elektriker, annars kan nog vilken web shop som helst ta hem åt dig..
1 svar · 4,3k läst
S
selle79: Använder en sådan i jobbet varje dag den är suverän med att den piper oxå. Elma har en likvärdig med den diod lampa i den är oxå helt ok. mvh Tobbe
5 svar · 8,6k läst
·
E
elmont: Ett tips att hålla ner elförbrukningen är att isolera taken och montera dom riktiga dörrarna så fort som möjligt.
19 svar · 4,9k läst
Loner
Loner: Tänk vad långt från min ursprungliga fråga man kan hamna, nu är vi ju inne på "mitt" område med industriel.. /L
86 svar · 14,7k läst
L
Lucky: Tack snälla ni! Är nybliven husägare. Kan ingenting men inte helt tomt mellan öronen i övrigt (tror jag ;);)). Vill lära mig massor och har gjort det på detta forum!!!! Hur ser en säkerhetsbrytare ut och hur kopplar man den? Strömbrytaren ska ligga under golvet men vid servisluckan för spa't (som är delvis nedsänkt). Ska det vara IP44? Tack igen!!
3 svar · 14,0k läst
K
Kaffekokare: Hittade en bild på ett jordat kronuttag, i ett gammalt inlägg av linblekinge här på forumet. http://www.byggahus.se/forum/attachments/el/962d1140716149-lamputtag-ny-aeldre-standard-lamputtag_001.jpg
10 svar · 6,8k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Jag har själv lågenergilampor i spiskåpan, de lyser dygnet runt. Spisen står väldigt centralt i huset, blir ganska stämningsfullt. Också måste man ju hålla hällen ren :)
7 svar · 3,0k läst
E
elmont: Om man skruvar fast brädan i stället för att spika kan man enkelt demontera den och kopplingspunkten blir åtkommlig, då är det inget problem.
6 svar · 7,4k läst
E
Elkunnig: Ok den är billigare än EKKJ och smidigare. Den har ingen skärm utan har 5 "rena" ledare. Ibland kan det vara krav på skärm
3 svar · 2,9k läst
E
Elkunnig: Har du effekten i kW så dela med 0,69 så får du hur många Ampere per fas. 400*roten ur 3 vilket ger 690
16 svar · 5,9k läst
pellefant
pellefant: prata med fastighetsägaren och be honom ta dit en elektriker som fixar riktigt uttag i hallen
8 svar · 6,7k läst
S
smidifix: [citat] Tack killen! ;-)
11 svar · 5,1k läst
I
imported_Thomas: Här kommer 2 roliga prylar. http://www.diykyoto.com/ http://admin.newsdesk.se/pressroom/manodo_ab/pressrelease/view/ny-smart-box-spar-energi-i-laegenheter-185640
26 svar · 14,8k läst
·
J
jakim: [citat] Jag trodde att dom sålde samma grejjer fast under olika namn i olika länder. Men så är alltså inte fallet. Det känns ju lite dumt att dom har 2 snarlika serier som kräver olika maskiner att tillverka. Fast det är ju deras problem. Lite som om Volvo skulle tillverka sina röda bilar i en fabrik och sina blå i en annan. Kanske det beror på att Scheider köpt upp olika tillverkare
6 svar · 8,8k läst
·
E
elmont: Dom gamla rören hade en diameter på 15,6 resp 18 mm dom nya har 16 resp 20 mm så att sätta en ny dosa på gamla rör går oftast ganska bra.
7 svar · 5,1k läst
pellefant
pellefant: här kan ni läsa i ATL-tidlistan vad som gäller: http://www.sef.se/home/sef4/home.nsf/DocFiles/ATL-lista%202008%20januari%20med%20arbetsbeskrivning%20071116%20web.pdf/$FILE/ATL-lista%202008%20januari%20med%20arbetsbeskrivning%20071116%20web.pdf
12 svar · 10,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.