8 079 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
Elabonnemang i 2:a hus???
I detta fall hade ju TS redan ett elabbonemang till en annan fastighet på gården, om det är samma ägare på fastigheterna och det inte finns några planer på avstyckning så blir ju det billigaste i längden att ansluta det nya huset till befintligt abbonemang
ja i trådstartarens fall så blir det nog ändå billigast att dra kabel den långa vägen istället för att tecka nytt abonnemang. spelar ingen roll om man har en elstolpe 5m från huset och det är samma ström i den som i ditt hus 200m därifrån, det blir ju ändå en ny elmätare om dom ska ta ström från den elstolpen...
är det jävligt att gräva ner en kabel, kör då med luftledning! en sträcka på 200m bör ju klara sig med 5-6 stolpar, vilket inte bör bli alltför jobbigt att gräva gropar för.
är det jävligt att gräva ner en kabel, kör då med luftledning! en sträcka på 200m bör ju klara sig med 5-6 stolpar, vilket inte bör bli alltför jobbigt att gräva gropar för.
Så ni tror inte att dra kabel från andra fastigheten blir dyrare än de 16.000? Ja en luftledning kanske vore något!
Jag kommer ev att i framtiden stycka av min tomt från familjens, kan det ändra läget? (ang mrfrenzys kommentar?)
Kanske om familjen säljer i framtiden? Men vi har ju ändå separat mätare.
Grävning tror jag inte ens är att tänka på. Fy tusan. Stenblocks uppbygda flodfåror- tre stycken, och en höjdskillnad på ca 6 meter upp och ner i sluttningar. Och förresten är det fröken millcreek! ;.)
Jag kommer ev att i framtiden stycka av min tomt från familjens, kan det ändra läget? (ang mrfrenzys kommentar?)
Grävning tror jag inte ens är att tänka på. Fy tusan. Stenblocks uppbygda flodfåror- tre stycken, och en höjdskillnad på ca 6 meter upp och ner i sluttningar. Och förresten är det fröken millcreek! ;.)
Mitt förslag innebar att du drar en kabel från huvudfastigheten och använder det abbonemanget, dvs ingen separat mätare till det nyinkopplade huset. Det innebär att du sparar ca 2000:- per år, men det innebär också att om huset någon gång i framtiden styckas av och säljs så måste man teckna ett abbonemang, och då får man iaf betala dom där 16000:-
Edit: För att två fastigheter ska få dela elmätare måste dom alltså ha samma ägare, dessutom, om man hyr ut ena fastigheten, så är det tveksamt om man får ta betalt för strömmen, och om man gör det så får man bara ta exakt vad den kostar, inte ett öre mer.
Edit: För att två fastigheter ska få dela elmätare måste dom alltså ha samma ägare, dessutom, om man hyr ut ena fastigheten, så är det tveksamt om man får ta betalt för strömmen, och om man gör det så får man bara ta exakt vad den kostar, inte ett öre mer.
Redigerat:
millcreek skrev:Så ni tror inte att dra kabel från andra fastigheten blir dyrare än de 16.000? Ja en luftledning kanske vore något!
Jag tror det blir dyrare. Kolla upp vad 150-200m kabel kostar. Stolpar, fästen och stag. Nerledning med kabelskydd. En grävare kanske? Det springer iväg. Du måste även ta dit en elektriker som kopplar in allt. Om du nu gör jobbet. Vet heller inte hur reglerna ser ut där. Vet att förläggning i mark är ett elektriskt arbete och kräver behörighet.
Hade utan tvekan betalat 16.000:-
Kan också vara en farlig chansning. När man hör av sig till elbolaget om 5 år och säger "ähh, koppla in den där mätaren för 16 papp nu då!" så kanske man får till svar att priset är 68 tusen, eller nåt annat idiotiskt.mrfrenzy skrev:Mitt förslag innebar att du drar en kabel från huvudfastigheten och använder det abbonemanget, dvs ingen separat mätare till det nyinkopplade huset. Det innebär att du sparar ca 2000:- per år, men det innebär också att om huset någon gång i framtiden styckas av och säljs så måste man teckna ett abbonemang, och då får man iaf betala dom där 16000:-
Det finns inget som är givet för alltid i denna världen.
Det fanns ju dom som hade fritidshus som hade fått telefon inkopplad för några hundringar ett år, och året efter gick det på allt mellan 10' och 200' beroende på hur långt ifrån telestationen man hade sitt fritidshus.
16000 är billigt, det enda som motiverar en ledning mellan fastigheterna är att använda endast ett abbonemang och därmed minska de fasta avgifterna. Sen måste man väl antagligen säkra upp lite, vilket gör att det man sparar inte blir lika mycket som vad det nya abonemanget har i fast kostnad.
Så det tar ju några år innan man nått breakeven.
Nu är detta elforumet och frågan gällde egentligen elen, så därför har alla svar givetvis kretsat kring just elinkopplingen.millcreek skrev:
Men ang det du skriver om VA så undrar jag:
Måste ni inte gräva ner avloppsrör de där 200 metrarna då?
Ifall ni väljer att avstycka fastigheten i ett senare skede, tror du inte kommunen kommer kräva en egen vattenmätare i den andra fastigheten, för att kunna debitera för vatten + avlopp. (och ev en inkopplingsavgift i efterhand).
Men ang det du skriver om VA så undrar jag:
Ifall ni väljer att avstycka fastigheten i ett senare skede, tror du inte kommunen kommer kräva en egen vattenmätare i den andra fastigheten, för att kunna debitera för vatten + avlopp. (och ev en inkopplingsavgift i efterhand).
Jo- fast vi har fått ok från kommunen att ta från en annan brunn som ligger 3 meter från huset. Och vattenmätare tyckte de var löjligt, i o m att det är ett fritidshus.... Skönt med annat folk än paragrafryttarna i Stockholm som man är van vid
Har en kompis som jobbar på Claes Olsson som rekommenderade ett välkänt märke som började från 1000 kr!
Jo- fast vi har fått ok från kommunen att ta från en annan brunn som ligger 3 meter från huset. Och vattenmätare tyckte de var löjligt, i o m att det är ett fritidshus.... Skönt med annat folk än paragrafryttarna i Stockholm som man är van vid
Har en kompis som jobbar på Claes Olsson som rekommenderade ett välkänt märke som började från 1000 kr!
Klicka här för att svara