4 771 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
plastkabel 2x0,75 för 12v likström?
Miljöer som kan vara dammiga, kanske din krypvind, får man se upp med - där räcker inte de vanliga normerna. Inte ens IP67 är tex godkänt i exvis en ladugård pga risken för ansamling av eldfängt damm.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 181 inlägg
Ja, jag vet hur det var med ex-skydd osv i industrin. Men att en vanlig krypvind i en villa skulle räknas dit har jag svårt att tänka mig. Eldfängt damm upstår väl främst när man har (typiskt organiskt) torrt brännbart damm i stora mängder; exv just där man har och hanterar hö eller exv i en kvarn, silo eller liknande. Vissa sågverk kan säkert vara luriga (men de brinner ju mest hela tiden ändå...)mycke_nu skrev:
Jag har aldrig hört om en dammexplosion i en vanlig villa.
Dessutom är det utomhusarmaturer jag satt upp, och de är ganska täta-jag har tom sett till att kabelgenomföringen är OK utförd. Jag kommer dock inte ihåg IP-klassningen på dem. (Slog just upp dem, de är IP44, så det räcker och blir över).
Redigerat:
Utrymme med förhöjd brandrisk menas att där bearbetas/lagras brännbart material i sådan omfattning att brandfara finns (t.ex. krypvind isolerad med spån). För ljusarmatur gäller IP4X (och IP5X när damm förekommer).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 181 inlägg
Aha. Jag har faktiskt spån på vinden. Men den är inte synlig utan ligger under brädgolv eller 40-50cm isolering (mineral och glasfiberull). Om jag tolkar dig rätt så skulle mina IP44-armaturer räcka då eftersom det inte förekommer något brandfarligt damm.snaggletooth skrev:
I dammiga miljöer, exvis ladugårdar, får inte armaturens yttertemperatur överskrida 90 C. Armaturer som uppfyller dessa krav är märkta med bokstaven D inskriven i en triangel. Detta enligt SS-EN 60598-2-24.
Dessutom måste lysrörsarmaturer i plast vara försedda med säkerhetständare för att förhindra överhettning.
Men detta är nog lite överkurs för en krypvind.
Dessutom måste lysrörsarmaturer i plast vara försedda med säkerhetständare för att förhindra överhettning.
Men detta är nog lite överkurs för en krypvind.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 181 inlägg
Klicka här för att svara