11 715 läst ·
27 svar
12k läst
27 svar
Vilka kablar till takfläkt? Rena maskboet
Sida 1 av 2
Tjena. Det är ju gott och väl att värmen har kommit med allt vad det innebär med grillning och annat trevligt. En mindre trevlig sida som jag märkt är att det blir in i helvetes varmt på övervåningen hos mig. Speciellt i sovrummet. Efter en i princip sömnlös natt kom jag på att jag fick en bättre begagnad takfläkt av en kompis i höstas. Jag har en likadan i TV-rummet så installationen borde gå enkelt. Trodde jag.
Det enda jag vet om elinstallationer är att jag skall hålla fingrarna borta om jag är det minsta osäker. Eftersom jag aldrig tidigare haft behov av att greja med sånt här i sovrummet så har jag aldrig tänkt på hur saker och ting sett ut där beträffande el. När jag kollad så stod jag som ett levande frågetecken. Hur fanken skall jag koppla in takfläkten i detta nystan? Kablar kommer in i dosan från alla vädersträck. Alla blå kablar, förutom en, är hoptvinnade med varandra. Likadant med alla svarta kablar. Mitt i allt kommer det ut två gulgröna jordkablar med varsin fin röd hatt längst ut. Ja, för att inte tala om den ytterst dekorativa helgröna och halvt övermålade kabeln med en röd hatt. Det jag behöver för att ansluta min takfläkt är en brun och en blå kabel.
Skall det verkligen se ut så här? Jag tycker att det ser ut som en hawaiilösning.

Det enda jag vet om elinstallationer är att jag skall hålla fingrarna borta om jag är det minsta osäker. Eftersom jag aldrig tidigare haft behov av att greja med sånt här i sovrummet så har jag aldrig tänkt på hur saker och ting sett ut där beträffande el. När jag kollad så stod jag som ett levande frågetecken. Hur fanken skall jag koppla in takfläkten i detta nystan? Kablar kommer in i dosan från alla vädersträck. Alla blå kablar, förutom en, är hoptvinnade med varandra. Likadant med alla svarta kablar. Mitt i allt kommer det ut två gulgröna jordkablar med varsin fin röd hatt längst ut. Ja, för att inte tala om den ytterst dekorativa helgröna och halvt övermålade kabeln med en röd hatt. Det jag behöver för att ansluta min takfläkt är en brun och en blå kabel.
Skall det verkligen se ut så här? Jag tycker att det ser ut som en hawaiilösning.

Du får nog skaffa ett mät instrument först och mäta så du är säker 
Blå är noll och svart fas, gul grön är jord. Du behöver en svart och en blå til fläkten
Men be någon mer van att koppla till dig när det är så trångt
Blå är noll och svart fas, gul grön är jord. Du behöver en svart och en blå til fläkten
Men be någon mer van att koppla till dig när det är så trångt
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Blå mot blå = nolla
Brun mot grön = tändtråd
Gul-Grön mot godset i fläkten = jord
Så BORDE det vara. Finns dock inget annat alternativ än att mäta sig fram om man är det minsta osäker.
Mät först koppla sedan!
Kolla sedan vad fläkten väger. Den kan vara för tung att fästa direkt i kopplingsdosan..
Brun mot grön = tändtråd
Gul-Grön mot godset i fläkten = jord
Så BORDE det vara. Finns dock inget annat alternativ än att mäta sig fram om man är det minsta osäker.
Mät först koppla sedan!
Kolla sedan vad fläkten väger. Den kan vara för tung att fästa direkt i kopplingsdosan..
Redigerat:
det ser ut som den ensamma blåa kablen som har en hatt på sig går till de andra blå kablarna i den andra hatten ellerhur?? då bör detta vara nollan, du tvinnar alltså ihop den med din blå från TF och skruvar på hatten.
den gröna ensamma är troligtvis tändtråden, från strömbrytaren alltså, de svarta är nog fas, oberoende av strömbrytaren.
men ta ett mätinstrument eller en vanlig glödlampa och koppla mellan den gröna och den blåa så dka det ju vara ström där när du tänder.
bryt givetvis strömmen innan du börjar pilla där, du vet ju inte åt vilket håll som är "av" på knappen, hittar du ej säkringen, bryt huvudströmmen.
och som sagts tidigare, kolla så dosan pallar vikten av fläkten.
när jag hängde en takfläkt en gång så tog jag tag i kroken i dosan och försökte lyfta mig själv i den, den höll för det, och då håller den även för en TF.
annars kan du hänga en 10L hink med vatten i kroken det ska den också hålla för., men ställ en balja under så du inte får vattenskador om den trillar ner
den gröna ensamma är troligtvis tändtråden, från strömbrytaren alltså, de svarta är nog fas, oberoende av strömbrytaren.
men ta ett mätinstrument eller en vanlig glödlampa och koppla mellan den gröna och den blåa så dka det ju vara ström där när du tänder.
bryt givetvis strömmen innan du börjar pilla där, du vet ju inte åt vilket håll som är "av" på knappen, hittar du ej säkringen, bryt huvudströmmen.
och som sagts tidigare, kolla så dosan pallar vikten av fläkten.
när jag hängde en takfläkt en gång så tog jag tag i kroken i dosan och försökte lyfta mig själv i den, den höll för det, och då håller den även för en TF.
annars kan du hänga en 10L hink med vatten i kroken det ska den också hålla för., men ställ en balja under så du inte får vattenskador om den trillar ner
He he he... jag lovar att bryta huvudströmmingen när jag skall börja koppla. Fläkten skruvar jag fast i taket och i en regel bakom innertaket. Eftersom jag ligger och sover under den så vill jag inte att den skall trilla ned. Det vill jag i och för sig inte även om jag inte sover under den.
Jepp, det kan stämma. Men är detta en normal eldragning? Jag tycker att det ser livsfarligt ut!
Det jag reagerar mest på är att det finns två stycken gulgröna ledare, och att de inte är anslutna till varandra.
Oavsett om de används eller inte, så borde de väl vara sammankopplade i dosan?
För övrigt så ser det inte värre ut än hemma hos mig, och jag har inte gjort det själv.
/Hasse
Oavsett om de används eller inte, så borde de väl vara sammankopplade i dosan?
För övrigt så ser det inte värre ut än hemma hos mig, och jag har inte gjort det själv.
/Hasse
Redigerat:
De "roliga" med takfläktar är att de kan vara lite vilka färger som helst på trådarna i den. Jag kopplade engång en takfläkt 3 trådar, en röd, en grön och en gul.. helt utan märkning. + en jordskruv i plåten. 
Man kan undra vilket land den var tillverkad i.
Man kan undra vilket land den var tillverkad i.
om uttagen i rummet är ojordade så ska inte takfläkten heller jordas!!!!warwick skrev:
svart är normalt obruten fas, kopplar man med den så går fläkten alltid.
den helgröna är förmodligen tändtråden som kopplas till fläkten.
men som sagt väldigt konstigt med två jordtrådar(gul/grön) som inte sitter ihop.
bäst skulle vara om du låter en riktig elektriker kolla upp det och koppla in fläkten
Den dä takdosan ser väl helt ordinär ut då den agerar kopplingsdosa med. Jag reagerar iaf inte på nåt.
Ja förutom på att gulgröna inte sitter ihop då... (det är kanske förberedelse för jord?)
Har du jordade uttag i rummet så är det risk att du lever i falsk säkerhet.
Någon svart kabelände borde det väl egenligen heller finnas där, men jag ser ingen heller.
Vad skulle du gjort sen, om inte dosan klarat din vikt utan dragits ur taket ...?
Ja förutom på att gulgröna inte sitter ihop då... (det är kanske förberedelse för jord?)
Har du jordade uttag i rummet så är det risk att du lever i falsk säkerhet.
Någon svart kabelände borde det väl egenligen heller finnas där, men jag ser ingen heller.
Jag bli bara lite nyfiken...electrocuted skrev:
Vad skulle du gjort sen, om inte dosan klarat din vikt utan dragits ur taket ...?
Nu skev jag inte att den skulle jordas, Men om jag nu skulle vilja jorda den, skulle jag inte få det för inte väggutagen inte är jordade?pellefant skrev:
Båda minna takfläktar har egna brytare på sig så de är kopplade till obruten fas.
nej du får inte jorda den om inte uttagen är jordade- och det vet en elektriker hur det ska vara.warwick skrev:
det normala är att man kopplar flkäkten till tändtråd, det är ju oftast bekvämare att kunna slå av och på med en vanlig väggströmbrytare....
Det blir större risk att få ström genom kroppen.warwick skrev:
Det bästa är att ha allt jordat.
Det näst bästa är att inte ha något jordat.
Det sämsta är att ha blandat, för om du tar i en jordad och en ojordad sak samtidigt,
så ligger du illa till om det är fel på den ojordade prylen.
Det är alltså förbjudet att blanda jordat med ojordat i ett rum.
/Hasse
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det beror på när det gjordes. Jag tror att man gjorde så på 60- 70 talet. Och att det tydligen då var godkänt. Idfag sedan 15- 20 år är det totalförbjudet att göra så.