Jag undrar... matningskabeln till huset... är nollan i slutändan kopplad till jord, eller har jag fått detta om bakfoten?

När börjar nollan att vara just nolla?

Matningen till huset, är det 4 eller 5 ledare?

Mikael_L
lklakej skrev:
Matningen till huset, är det 4 eller 5 ledare?
Det kan inte vi sia om, då vi inte är fjärrskådare ... ;)

Det är ganska troligt att du har en matning med 4 ledare till huset, för matning till hus med femledarsystem har inte slagit igenom på så stor front än.

Om det är så, så har du vare sig skyddsjord eller nolla till huset, utan dessa är kombinerade i en ledare som kallas PEN (PE = protective earth, N = neutral).
Då blir det först i antingen ditt mätarskåp eller i din elcentral dessa delas upp till Nolla och Skyddsjord. Hur detta går till skiljer sig åt beronde på om det är jordfelsbrytare eller inte.

Men om det är jordfelsbrytare så delas väl det upp innan denna, eller hur?

lklakej skrev:
Det kan man väl kanske säga, PEN-ledaren har direktkontakt med jordfelsbrytaren, som i sin tur matar nollskenan för de skyddade grupperna

lklakej skrev:
Svar ja. Eftersom skyddsjorden aldrig skall dras genom jordfelsbrytaren så måste uppdelningen ske före densamma. Sedan får skyddsjord och nolla aldrig kopplas ihop efter jordfelsbrytaren. Skulle man ändå råka göra det så löser jordfelsbrytaren ut direkt.

lklakej skrev:
Jag undrar... matningskabeln till huset... är nollan i slutändan kopplad till jord, eller har jag fått detta om bakfoten?

När börjar nollan att vara just nolla?
Både skyddsjorden och nollan är kopplade till mittpunkten på transformatorn. Eftersom ett avbrott i en strömförande kabel gör att spänningen på den stiger, delar man upp kablarna så att skyddsjorden inte är strömförande och därigenom normalt inte blir farlig för att det blir avbrott i den. Uppdelningen görs antingen redan vid transformatorn eller senast i elcentralen. Skyddsjordsledaren får inte vara strömförande "senare" i anläggningen.

Tro det eller ej... allting gick faktiskt in :D

Så har man ingen jordfels brytare kan man säga att jord o nolla är lika med ett??

sarrow skrev:
Så har man ingen jordfels brytare kan man säga att jord o nolla är lika med ett??
NEJ det är dom inte!!!! det är fortfarande jord och nolla!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.