Hej, har fått en motor till en spånsug som är kopplad för 3-fas. På den står det dock 220/380 V eller nåt liknande. Kan det vara så att den kan byglas eller nåt så att den kan köras på vanlig 220 volt men då med mindre kapacitet? Jag har sett kopplingsdon från 3-fas till 1-fas men vad tror ni om själva motorn?

-mA

undrar sa flundran ..

Ja, det kan gå om du driver en lindning fasförskjuten (simulerar tvåfas). Enklaste sättet är att koppla en kondning mellan två poler.

Vad för konding skulle man använda då? Jag trodde man kundre bygla faserna på nåt sätt utan konding eller liknande?

Finns frekvensomriktare som man matar med 1fas och får ut 3. Fast då är det nog billigare att köpa en ny motor :)

Om motorn inte är alltför stor:
En 400V motorkonding som har värdet c:a: 60 * motorströmmen = μF. Koppla motorn för 230V (D). Koppla kondingen mellan två poler och anslut fasen på en av de två (rotationsriktningen ändras här). Koppla nollan på tredje polen.

De flesta motorer till billigare enfaskompressorer,pumpar etc är just "konding-fas"-asynkronmotorer...

Vad jag inte fattar är varför dessa är billigare än riktiga trefasmotorprylar.......

Funderar själv starkt på att göra exakt motsatsen med min bandsåg. Dvs ta bort kondingen och bygla om motorn till Y. Får se när jag har tid och ett motorskydd över nån dag...

/Kent

tex i gamla tvättmaskiner kan man hitta lämpliga kondingar, kanske flera behöver kopplas ihop för att få rätt värde...

snaggletooth skrev:
Om motorn inte är alltför stor:
En 400V motorkonding som har värdet c:a: 60 * motorströmmen = μF. Koppla motorn för 230V (D). Koppla kondingen mellan två poler och anslut fasen på en av de två (rotationsriktningen ändras här). Koppla nollan på tredje polen.
Citerar mig själv, hittade ytterligare en uppgift (ett lätt gulnat & sprött prydligt maskinskrivet papper med diverse anteckningar i en gammal dammig pärm på jobbet, förmodligen från 70-talet nångång) på lämplig kapacitans: c:a 80μF/kW. Båda uppgifterna fungerar nog men här går det inte åt så mycket kondingar. Förmodligen är det väl try-and-error metoden som har använts när dessa värden har tagits fram.

jag testade en gång att koppla en 3-fas med konding, kapacitansen tror jag var hälften av den rekommenderade vilket gav halva hastigheten på motorn som drev ett gammalt flyglarm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.