M
Mats: Tyvärr får jag väl så här i efterhand påpeka den gamla regeln mät först, koppla sedan
25 svar · 10,1k läst
·
F
Floppman: Jag använder alltid skaleggen, svårt att klara mig utan den...
58 svar · 28,8k läst
E
el_richard: www.elco.se har en 20watt som går att rikta..
1 svar · 2,3k läst
E
el_richard: där för får man heller inte ha lamputtag under denna höjd..
4 svar · 8,3k läst
E
el_richard: inget krav på arbetsbrytare vid en spishäll.
7 svar · 5,1k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Det där kommer att fungera utmärkt på en 10A-plugg, med en liten reservation för kabellängen&utlösningsvillkor.
17 svar · 10,8k läst
M
micce: Hej! Kollade i utebelysningen hemma. det kommer ett rör ut ytterväggen, och ur det två trådar (RK 2,5). Trådarna går in genom lampans baksida genom ett litet hål. Det är en "vallgrav" i baksidans plast där röret från väggen passar någurlunda. Är dett ok? Borde det inte vara ordentligt tätat? Eller EKK från väggen upp genom en gummigenomföring på undersidan av lampan? Dessutom
0 svar · 2,5k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Min erfarenhet blev två timmars felsökning (kök, bad och pumphus på samma grupp :mad:) innan jag hittade förväxlad PE och nolla i diskbänksarmaturen :eek:
15 svar · 3,3k läst
P
PST: Jo det förstås..."trafon" om brytaren bara pallar med 2A är (24Watt vid 12V) och trafon ger mer så är en 2A säkring efter trafom inte heller så dumt.
12 svar · 9,1k läst
de.zoega
de.zoega: Jag tror mekanisk ventilation 24/7/365 är bra i ett tätt permanentboende. Man ska nog också vara försiktig att täppa igen de gångar som bidrar till självdrag. Man kan ju dock alltid komplettera med ytterligare ett hål i vägen/taket där man sätter mekanisk fläkt med någon typ av styrning. Då försämrar man inte självdraget. Mitt sommarställe är långt ifrån tätt, vi har gott
15 svar · 31,2k läst
P
PST: Men varför bryta/skarva nollan i brytaren ? Själv skulle jag dragit den hela vägen obruten till lamputtaget, (med en liten slinga för framtida behov i brytardosan). Men räcker den bara till dosan så är det iofs ok med blindblecket. Hur är det förresten numer, jag har ett tidigare minne av att man inte ska sätta in skarvar i apparatdosor under brytare eller uttag.....?
3 svar · 17,4k läst
·
P
PST: Det är alltså tvärtom mot vad qrz började fråga om, dvs man FÅR dra fler faser i ett rör så länge de är 3 olika (F1, F2 & F3). Då kan de dela på samma nolla och jord. Det är ju en normal trefasdragning!. Och sen kan man mata enfaslaster efter uppdelning (Där kommer det där med "specialla förutsättningar" in med märkskylt, trepoldvärg etc). Drar man från fler säkringar på
6 svar · 4,2k läst
D
dell4: Ni har helt rätt!! Tackar.
6 svar · 3,0k läst
electrocuted
electrocuted: fick ett paket från elfa med lite sladdställ, reapris 14kr/styck!! så det är bra att ha på lager om man skulle få för sig att kapa av sladden på vinkelslipen eller tappa ett plattjärn över sladden till pelarborren, brukar hända emellanåt när man har bråttom, sladden till cirkelsågen blir den första jag byter för den är skarvad med 12-volts presskarvar och eltejp. [bild]
14 svar · 5,7k läst
H
HemJohan: [citat] ;D Ja, jag håller med dig i allt. Funkar inte hemma hos mig då jag har helt fel boende. Det skulle vara kul att se en sådan installation idag någonstanns!
28 svar · 6,6k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Japp, har själv sett konsekvenserna när en helikopterelev flög in i en kraftledning över en motrorväg utanför kontoret invid New York City. Helikoptern brann på motorvägen, och en kapad faslina satte eld på 20 bilar på en hotelparkering intill. Minst sagt spektaulärt,och väldigt onödigt rakt igenom.
25 svar · 22,1k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: OK, det kan funka. Tack!
2 svar · 8,6k läst
J
JohanÅ: Så finns det regler hur högt resp måste sitta?. Ska sitta vid en altan om det nu är nån skillnad.....:))
0 svar · 6,9k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Det finns risk att det bildas kondens i rören om man drar dem från varma till kalla utrymmen. Lägg rören under isoleringen.
7 svar · 3,0k läst
H
Hyttmyra: Ja ända sedan igår så har de funkat och jag har inte varit hemma något idag så jag har hittat felkällan men de blir och testa lite i morgon iaf... Så de är någon apparat iaf de kan man nog vara överrens om...
16 svar · 3,3k läst
H
haeh: Hej. Är också intresserad av denna info. - Mvh Håkan
3 svar · 4,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Stenull är godkänt för isolering runt skorstenar så det borde väl duga. Gullfiber smälter.
32 svar · 10,5k läst
mycke_nu
mycke_nu: Jag tror inte att det är krav på just EKK, du kan extraisolera på annat sätt. Vi får se om någon säger emot..;)
12 svar · 5,1k läst
pellefant
pellefant: [citat] det kan bli så när man "skalar" med avbitare eller skalmastern..... tacka vet jag stripaxen...
8 svar · 2,9k läst
·
electrocuted
electrocuted: i USA är faserna brun orange och gul, och nollan är vit och jorden grön.. kina har färgglada faser, gul grön och röd! och nollan ljusblå.. Edit: jag tror dock, om man skulle införa en ny världsstandard av färger, så skulle faserna vara Röda allihop och nollan & jord skulle va som idag. sen så kunde man ha orange som tändtrådar, det skulle bli lättare att "se" på en kabel att det
17 svar · 7,7k läst
pefo
pefo: Sen finns det säkert de som tvinnar trådarna i FK:n innan de stoppar in den i snabbkopplingen så det inte ska spreta. Inge bra... Tvinnar gör man när man lägger under skruv.
48 svar · 17,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Kan väl vara på sin plats att använda gummikabel också. Trädet rör ju på sig hela tiden.
9 svar · 7,2k läst
M
mrfrenzy: ekk får inte användas som anslutningskabel för någon flyttbar utrustning, ifall nu någon skulle misstolka ovanstående inlägg
15 svar · 7,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.