J
JOS81: Ok! Bra! Hur är det med strömbrytare och uttag då? Uttag finns ju iof i alla varianter, men jag vill ju kunna dimma mina spottar i taket. Finns det dimmers för det ändamålet, eller ska jag isf sätta den inne i huset istället?
4 svar · 6,2k läst
E
Edvuld: Ok, tack för svaret. Då känns det ju ändå som en dålig lösning eftersom man inte får göra en fast montering av sladden som jag hade tänkt.
2 svar · 4,7k läst
R
Räv3n: Glömde besvara din fråga på arean såg jag.. Ja, 1.5mm2 räcker bra. Till vanlig hushållsel..
5 svar · 2,6k läst
R
rudivoller: Hej Tack för era svar. Ska ta loss säkringen och köpa några u-båtar.
5 svar · 3,1k läst
R
Räv3n: Har du en infälld installation är det busenkelt, du drar i en till tråd bara.. Tändtråden är egentligen en fas. Bara det att den benämns tändtråd när den är bruten genom en strömbrytare. Jag antar att du inte vill köra handdukstorken på detta sätt utan är ute efter att styra den genom brytaren på torken alt termostaten.. Då måste du ha en obruten fas.. Det hittar du i
1 svar · 2,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Precis vad jag avsåg med trådens första inlägg och vad jag observerade på 2 st 35W halogen med reflektor på 12V resp. 230V från samma tillverkare.
6 svar · 3,3k läst
Loner
Loner: Produal hade ju en hyffsat fin med display, regin med växlade kontakt funkar ju oxå, beror ju lite på priset.. Aggregatet har både DI för forcering och AI (0-10V) där passerat gränsvärde drar igång forcering, så jag har båda alternativen /L
9 svar · 4,0k läst
K
kia2: Tack igen! Det fungerade perfekt. Jag hade väl turen på min sida antar jag...
2 svar · 4,3k läst
·
W
Washo: tack dosan satte i köket mot badrummets vägg =) var tvungen å anlita elektriker =)
2 svar · 2,3k läst
M
Marc E: Jämför gamla 3-fas uttag. Kallade MK. (Motorkontakt tror jag det står för)
7 svar · 15,0k läst
R
Räv3n: Det kan vara en dubbeltrapp du har i köket.. Om någon annan strömbrytare styr en lampa tillsammans med en av knapparna i den brytaren, då kan det bli så.. Kanske den strömbrytaren du pratade om innan med lappen? Det är svårt att säga när man inte ser det i verkligheten.. Nej, du får inte byta en strömbrytare till en dimmer med nödig kännedom. Det är behörighetskrävande..
7 svar · 6,7k läst
·
Snailman
Snailman: så för att summera, så får du väl försöka att prata med elektrikern om du får hjälpa honom, annars återstår väl möjligen alternativet att fimpa honom och ta en annan som tillåter dig det, om kontrakt/tidplan tillåter dig det alternativet?
16 svar · 5,5k läst
M
Mats: Elller också lägger man den på 60 djup och lite markisolering ovanför. Då fryser den nog inte alls :)
18 svar · 26,8k läst
E
elmont: Till termostaterna kan du använda EKKX 4x1x0,5. det där om att koppla till pump och panna kan du nog glömma VP lever sitt liv och golvvärmen sitt
1 svar · 5,9k läst
·
M
Mikael K.: Länge sedan någon skrev här men det är precis mitt problem :(. Räcker det med 0,5A som är max på Clas Ohlson varvtalsregulatorn? Vet inte hur stark min fläkt är på taket. Den kan vara några år (just köpt det). Huset är 188 m2 och har 5 frånluftsdon om det kan ge någon vägledning om fläktens storlek. Annars får jag klättra upp och titta antar jag...
9 svar · 11,2k läst
R
Räv3n: En snabb överblick i Ahlsellkatalogen säger 75mm på 7465260 sen finns det ju spots med små kompaktlysrör.. 7473640-41 tex.. Vet inte vad de bygger, men små ser de ut att vara.. Annars är ju ett 12V alternativ 7467406-09 med trafon 5281105.. Den får plats att lägga i samma a-dosa som spot:en.. (spot:arna monteras i a-dosor..)
11 svar · 8,3k läst
R
Räv3n: [citat] Vad det är för effekt har jag ingen aning om.. Strömförbrukningen är inte 125W på en sådan lampa utan mer närmare 130W. Kan ta reda på det mera exakt om du är intresserad..
13 svar · 10,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag kan revidera lite. Jag jämförde biltemaLED-lampan med en 35W GU10 igår kväll. LEDen är lite svagare men inte så väldigt mycket, så jag tror nog att LEDen lyser minst som en 20W halogen då. Men fortfarande med lite mindre spridning, så det totala ljusutbytet motsvarar antagligen ändå inte en 20W. Alla "data" är 100% subjektiva ... ;) //Mikael, som fortfarande är spänd
10 svar · 9,7k läst
L
LEISTI: Absolut Inte.! Presskarv Maste Vara Tillgängligt,få Ej Ligger I Vp Rör
3 svar · 2,4k läst
E
Elkunnig: Ok nu är det så att det finns 2 olika typer av dioder för belysning Ska du sätta gamla typ indikeringsdioder så blir det inte mycket ljus. Finns färdiga LED-armaturer för 500-600:-/ st som ansluts dirket till 230V - Kanon ljus i trappan.
10 svar · 6,4k läst
E
Elkunnig: Normal standard är mellan 1500-1700. Vid golvvärme typ el så monterar man givare minst 500 mm ut i golvet som ansluts till termostat där du reglerar temperaturen. Du kan även använda givaren som sitter i termostaten.
2 svar · 15,9k läst
E
Elkunnig: Eurotester och fluke är bäst att använda.
4 svar · 3,4k läst
S
sverre: [citat] Hehe, välkommen till el-forumet!
36 svar · 10,6k läst
E
elmont: Jag blir så trött, IQtherm ska användas med fast monterade radiatorer. Och när jag sprider "dålig stämning"på forat är det helt och hållet beroende på att personer som inte har hela bilden klar för sig börja sprida sina "sanningar". Och om du hade haft fast monterade element skulle jag utan tveka lätt talat om för dig hur du bäst skulle göra. Och du ska inte sura för att jag lär
10 svar · 7,5k läst
·
S
sverre: [citat] Det var själva f-n, alltid steget efter...;-)
12 svar · 12,5k läst
·
M
Mats: Nu har jag rensat en del. Vi kan konstatera att installationen är felaktigt utförd och därmed inte uppfyller vilkoren för en säker anläggning. Mats_o Moderator
29 svar · 16,9k läst
E
Elkunnig: Uttaget i köket är enligt svensk standard 800 ö.f.g. Det gör du helt rätt. Tapetsera först och lägg kabel sen. Fäll in den i väggen så slipper du problem - dt ska ju ändå tapetseras.....
38 svar · 12,8k läst
·
E
Elkunnig: Även om det är led så har de en skyddsklass. De kan vara IP20 då får du inte sätta dem utomhus.
7 svar · 2,9k läst
H
HemJohan: Precis det är det jag tänker på med värdet. Det ser snyggare ut och ser frächare ut inför en ev försäljning. Angående golvvärme är det inte aktuellt. Jag ser bara en kostnad för det då jag har vattenradiatorer. En exta elförbrukning för enstaka besök i badrummet/ dag är inte något jag prioriterar. Visst är det gott med värme men jag vet inte vad jag får ut av det, eller om du
4 svar · 3,8k läst
M
micce: Tack för svaren! Tvätt o tork installerades 05, så det är väl aktuella regler som gäller. Och jag har inte tänkt installera spis, element eller annan 400V-utrustning på det uttaget:)
11 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.