14 651 läst ·
7 svar
15k läst
7 svar
Dimmer till lysrör
Jag har en lampa med lysrör Lumilux max 13 W som jag ska sätta in istället för en annan. Nu undrar jag om det går att koppla in en dimmer istället för den vanliga strömbrytaren. Jag har förstått att det kan vara lite problem med kombinationen lysrör och dimmer. Finns det någon dimmer som är specialanpassad för detta ändamål eller får jag acceptera att det endast går att stänga av och på lampan?
Tack på förhand
Nisse
Tack på förhand
Nisse
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Så vitt jag vet går det inte att dimma vanliga lysrörsarmaturer med någon som helst form av dimmer.
Det finns lysrörsarmaturer som är avsedda att dimmas, sk. "HF don". Dessa innehåller dimmerfunktionen direkt i armaturen, och man dimmar med speciella reglage (innehåller bara ett variablet motstånd).
HF donen användes till för några år sedan bara i proffesionella sammnahang, de kostade flera tusen kronor styck. Idag är de fortfarande avsevärt dyrare än normala installationer, men överkomliga även i privata hem.
Det finns lysrörsarmaturer som är avsedda att dimmas, sk. "HF don". Dessa innehåller dimmerfunktionen direkt i armaturen, och man dimmar med speciella reglage (innehåller bara ett variablet motstånd).
HF donen användes till för några år sedan bara i proffesionella sammnahang, de kostade flera tusen kronor styck. Idag är de fortfarande avsevärt dyrare än normala installationer, men överkomliga även i privata hem.
Vi har ett, eller snarare två lysrör i en vitlackerad stålprofil som sitter bakom överskåpen i köket och lyser ned på diskbänken. Den har ett HF-don och kan dimras. Lysröret är 240cm långt och kostade 4.400:-, från Smedmarks.
Det är lite lurigt det där för det finns en uppsjö av just HF-don och alla är ju inte dimbara, det är viktigt att ta reda på om dom är det innan man köper lysrörsarmaturen så man inte tror att bara för att man köper en med HF-don så är den automatiskt dimbar.
Jo det stämmer dom donen är lite dyrare, extra viktigt är ju nu när T5 tekniken kommit och det sitter HF-don i alla dessa armaturer är att veta att ingen av dessa standardarmarurer är dimbara i grundutförandet om det inte specifikt står detta i produktbeskrivningen.
Klicka här för att svara