2 393 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Perilex-nytt kök-byta säkring?
Hej,
Behöver jag byta säkring?
Gamla spisen satt på ett perilexuttag. Nu med nya köket blev det separat ugn och separat häll. Ugnen är gjord för 230V (1-fas) så hällen har blivit inkopplad på de andra två faserna (det var valbart för hällen). I säkringsskåpet sitter sedan tidigar 3st enpoliga 16A-säkringar. Ugnskabeln är av dimensionen 1,5kvadrat. Kablarna fram till fd perilexuttaget och fram till hällen är 2,5kvadrat. Behövs det bytas säkring då till 10A för 230V-ugnen? Och i såfall, kan jag byta bara den, eller behövs alla 3 säkringarna bytas till 10A? Och ytterligare i såfall, fungerar det för hällen med 10A-säkringar?
Tack för svar.
Behöver jag byta säkring?
Gamla spisen satt på ett perilexuttag. Nu med nya köket blev det separat ugn och separat häll. Ugnen är gjord för 230V (1-fas) så hällen har blivit inkopplad på de andra två faserna (det var valbart för hällen). I säkringsskåpet sitter sedan tidigar 3st enpoliga 16A-säkringar. Ugnskabeln är av dimensionen 1,5kvadrat. Kablarna fram till fd perilexuttaget och fram till hällen är 2,5kvadrat. Behövs det bytas säkring då till 10A för 230V-ugnen? Och i såfall, kan jag byta bara den, eller behövs alla 3 säkringarna bytas till 10A? Och ytterligare i såfall, fungerar det för hällen med 10A-säkringar?
Tack för svar.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Du kan gott använda 16A-säkringar, men enligt regelboken ska en flerfas gruppmatning som förgrenas ha någon slags allpolig brytning och tydlig märkning.
Är det anslutningskabeln till ugnen som är 1,5mm2? Eller har elektrikern/du själv dragit en 3g1,5 från fd spisuttaget till ugnen? Att gå ner i anslutningskabel är ok. Men du får ej gå ner i en fast installation till 1,5mm2
Apprentice: Vad refererar du till för regel då? Man får ej blanda 3fas maskiner och 1fasmaskiner på samma 3fasgrupp. Men de är ju inte gjort i detta fall.
Apprentice: Vad refererar du till för regel då? Man får ej blanda 3fas maskiner och 1fasmaskiner på samma 3fasgrupp. Men de är ju inte gjort i detta fall.
Anslutningskabeln till ugnen är 1,5mm2. Dvs den som går in i ugnen. Den har inte elektrikern dragit utan den har Whirlpol satt dit. Så det är ingen fast installation. Alltså - från säkringsskåpet går 5G2,5 till fd spisuttaget. Från fd spisuttaget går anslutningskabeln 3G1,5 rakt in i ugnen.
Jo de var de ja menade.. Att det är då man blandar 3polig/1polig man måste ha allpolig säkring.. inte om man har en 3fasgrupp och kopplar hällen på 2 och ugnen på 1. Då behöver man ej ha 3polig brytare..electrocuted skrev:
Då är de lugnt. Man får gå ner i area på anslutningskabeln.
Klicka här för att svara