Hej, vilket är det bästa sättet att lista ut var en ledning är dragen?
Jag ska borra ett hål ovanför en dörr. Jag tror att det ligger elrör där. Med all säkerhet ligger det två rör med nätverkskabel där.
Jag vill helst inte skada dessa. Framför allt inte nätverkskablaget, då det skulle göra mitt nya hål meningslöst och dessa kablar nog är svåra att dra om i befintliga rör.

Hur noggranna är sådana där regel och ledningsletare? Hur hittar jag nätverkskablage? Kan ju knappast ansluta högspånning till dessa. De är dessutom skärmade.

Tacksam för svar.

/Kalle

Gipsvägg? Är det de så bara borra försiktigt till du kommit förbi gipsen, lys med en liten lampa in i hålet och kör runt med en lång mejsel så känner du om där ä något rör i vägen.
Andra väggar, borra väldigt försiktigt så känner du om borren plötsligt skulle börja gå lätt, dra ut borr och lys in.

Om du kopplar ur nätverkskabeln kan du koppla växelspänning på skärmen, 50V är den godkänd för. Då bör den gå att hitta med en detektor.

Rekommenderar en borr och lite tejp. märk ut 13 mm på borren med tejp och borra den biten. du är nu genom skivan. känn efter med skruvmejsel eller borr om det är nått ivägen innanför

Tack för svaren. Jag kommer markera 25 mm på min borr (OSB+gips)
Förhoppningsvis har jag tur. Jag vill ju helst behöva borra fler hål då dessa skulle bli synliga.
Då ledningarna är dragna i flexrör så kan de säkert flytta på sig vid behov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.