Kommer det verkligen fungera? Har kollat med esab nu och tydligen så använder dom sig av 4 ledarkablar på alla deras svetsar. L1=svart, L2=blå och L3=brun och jorden gulgrön. Om elektrikern ska dela på jord och nollan, kommer det inte behövas en jordfelsbrytare då också? Och är det så smart att låta nollan "hänga fri" hela tiden utan att den används till svetsen. Och delar man också på nollan och jord kommer väll inte svetsen fungera? Eller kör den fortfarande vidare med nollan på jorden även fast det finns en separat också?
Nu har jag rört till det lite i huvudet
Nu har jag rört till det lite i huvudet
Redigerat:
Du, ta en grundkurs i ellära eller sluta att fundera så himla mycket!

Delar på jord och nolla gör man alltid efter centralen.
Jordfelsbrytare kan behövas men inte för separationens skull utan för att säkerheten och dagens föreskrifter kräver det.
Om nollan hänger fritt har ingen betydelse. Det viktiga är att den finns i uttaget den dag den behövs. Om din svets inte använder nollan så spelar det ingen roll om den inte finns i anslutningskabeln.
Delar på jord och nolla gör man alltid efter centralen.
Jordfelsbrytare kan behövas men inte för separationens skull utan för att säkerheten och dagens föreskrifter kräver det.
Om nollan hänger fritt har ingen betydelse. Det viktiga är att den finns i uttaget den dag den behövs. Om din svets inte använder nollan så spelar det ingen roll om den inte finns i anslutningskabeln.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Bubbla J
Växelströmsgeneratorn på de bilar du lagar dagarna i ända är faktiskt trefasgeneratorer, läs på om dessa så har du åtminstone en susning. Där finns ingen nolla men det blir likström ut (precis som på din nya svets)
I moderna bilar finns det flera ledningar som bara slutar i tomma intet och det fungerar ändå.
Protte
Växelströmsgeneratorn på de bilar du lagar dagarna i ända är faktiskt trefasgeneratorer, läs på om dessa så har du åtminstone en susning. Där finns ingen nolla men det blir likström ut (precis som på din nya svets)
I moderna bilar finns det flera ledningar som bara slutar i tomma intet och det fungerar ändå.
Protte
Jorå det kommer jag ihåg. På min tid var ju inte el lektionerna lika avancerade såklart men man gick ju igenom grunden med startmotorer och generatorer. Kommer ihåg dom att det var 3 sinuskurver, men sen är det stopp precis
bubblajohan, du skrev tidigare att nolla och jord sitter ihop i svetsen- då funkar det inte med jfb! den byglingen måste tas bort- det är vanligt att mickelmakare som inte vet vad dom gör utan bara gör "för att nolla och jord är ju samma" kopplar ihop dom i diverse 3-fas apparater- sedan löser jordfelsbrytaren ut..
Skrev lite fel där. Menade att den också kör med nolla och jord på samma om man kan säga så. Den är inte byglad eller något. Iofs kanske svetsar är det inuti apparaten på något lagligt sätt men den är alltså inte pundarmeckad av någon 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag bara undrar varför tror du att det måste vara nolla i svetsen?? Stora trafon är en trefas och den klarar sig utan nolla, det är tom en nackdel att ansluta transformatornsmittpunkt till nollan.
Den lilla elektronik som finns drivs av en trafo med 400 V primärlindning ansluten mellan faserna, det finns ingen anledning att dra fram någon nolla.
Protte
Den lilla elektronik som finns drivs av en trafo med 400 V primärlindning ansluten mellan faserna, det finns ingen anledning att dra fram någon nolla.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag bara undrar varför tror du att det måste vara nolla i svetsen?? Stora trafon är en trefas och den klarar sig utan nolla, det är tom en nackdel att ansluta transformatornsmittpunkt till nollan.
Protte
Protte
Nu ska jag försöka besvara lite av de villfarelser du har...
(Ta inte illa upp)
Däremot är den inte alltid viktig för viss ansluten 3-fasutrustning. Men då bestäms det av sladden och kontakten till just denna utrustning.
I svtesen (eller vilken elpryl som helst) ska dock aldrig jord och nolla vara ihopkopplad ...
Vilka färger som används har på sätt och vis ingen betydelse. Det är tillverkarens eget val (och hemlighet). Många tror att kabelfärger alltid är heliga och alltid har en bestämd betydelse.
Men jord är väl inte samma färg i en BMW som i en Nissan, eller hur?
Men elisen kopplar in en sladd med 5 ledare och ett uttag med 5 stift, ja.
Ansluter du utrustning som klarar sig med 4 så används ett stift mindre helt enkelt.
Faktiskt helt fel, nollan är den viktigaste ledaren i husets elsystem. Om den inte är inkopplad alternativt glappkontakt så kommer med all sannolikhet nästan all elektrisk utrustning i huset att paja direkt när du vrider på värmen på en spisplatta. Adjöss TV, adjöss stereo, DVD, dator, trådlös telefon osv ...BubblaJohan skrev:
Däremot är den inte alltid viktig för viss ansluten 3-fasutrustning. Men då bestäms det av sladden och kontakten till just denna utrustning.
Jorden och nollan sitter ofta ihop i centralen i äldre installationer. Men trots detta ska man absolut betrakta dessa som två olika ledare i hela huset. Av många olika skäl faktiskt.BubblaJohan skrev:
I svtesen (eller vilken elpryl som helst) ska dock aldrig jord och nolla vara ihopkopplad ...
Som sagt kan en pigg eller flera vara oansluten på utrustningen, men inte i husets installation.BubblaJohan skrev:
Vilka färger som används har på sätt och vis ingen betydelse. Det är tillverkarens eget val (och hemlighet). Många tror att kabelfärger alltid är heliga och alltid har en bestämd betydelse.
Men jord är väl inte samma färg i en BMW som i en Nissan, eller hur?
Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar, men jag är rätt säker på att du missförstår något grundligt här ...BubblaJohan skrev:
Elektrikern kommer att dela upp trådarna i en nolla, jord och tre faser. (Eller egentligen delar han inte upp något, det är redan uppdelat i centralen).
Men elisen kopplar in en sladd med 5 ledare och ett uttag med 5 stift, ja.
Du ska inte beställa uttag med 4 stift. Du ska ha ett uttag med 5 stift.
Ansluter du utrustning som klarar sig med 4 så används ett stift mindre helt enkelt.
Redigerat:
Att sätta upp ett trefasuttag är väl ingen rocketscience direkt.
Men lite mer koll än så här måste du nog ha (ta inte illa upp).
Har du inte någon du känner som verkligen har bättre elkoll, så ska du nog ta dit en riktig elektriker trots allt. Fråga om du kan hjälpa till och dra och klamra kabel t.ex. om du vill ha det lite billigare.
Tänk på att det där, helt korrekt monterade, 3-fasuttaget har du säkert mer nytta av i framtiden, så att det går på några hundringar nu är kanske inte hela världen ändå.
Har du bråttom att svetsa så tycker jag nog att det nästan är bäst om du fixar en periplex - cee adaptor och tar strömmen ifrån köket.
http://www.byggahus.se/forum/el/5027-3-fas-i-koek-cee.html
Relativt ofarligt, om din svets kör utan nolla. Antingen går säkringar eller så fungerar det.
Vad du kan göra först av allt om du kör på den lösningen är att först kolla om jordstiftet har spänning gentemot skyddsjordsblecket på ett vanligt vägguttag. Det ska inte vara spänning, inte mer än en max 1 volt eller så.
Sen kan du kontinuitetsmäta samma sak, jordarna ska ha kontakt med varandra. Om nu svetsen inte använder nolla så är det riskfritt, bara tuta och köra.
edit: skrota den adaptorn sedan. Då du inte är säker på hur den fungerar med trefasutrustning som kräver nolla... Trist att ta sönder nya fina dyra grejer, för att det bort vara nolla framdragen...
Men lite mer koll än så här måste du nog ha (ta inte illa upp).
Har du inte någon du känner som verkligen har bättre elkoll, så ska du nog ta dit en riktig elektriker trots allt. Fråga om du kan hjälpa till och dra och klamra kabel t.ex. om du vill ha det lite billigare.
Tänk på att det där, helt korrekt monterade, 3-fasuttaget har du säkert mer nytta av i framtiden, så att det går på några hundringar nu är kanske inte hela världen ändå.
Har du bråttom att svetsa så tycker jag nog att det nästan är bäst om du fixar en periplex - cee adaptor och tar strömmen ifrån köket.
http://www.byggahus.se/forum/el/5027-3-fas-i-koek-cee.html
Relativt ofarligt, om din svets kör utan nolla. Antingen går säkringar eller så fungerar det.
Vad du kan göra först av allt om du kör på den lösningen är att först kolla om jordstiftet har spänning gentemot skyddsjordsblecket på ett vanligt vägguttag. Det ska inte vara spänning, inte mer än en max 1 volt eller så.
Sen kan du kontinuitetsmäta samma sak, jordarna ska ha kontakt med varandra. Om nu svetsen inte använder nolla så är det riskfritt, bara tuta och köra.
edit: skrota den adaptorn sedan. Då du inte är säker på hur den fungerar med trefasutrustning som kräver nolla... Trist att ta sönder nya fina dyra grejer, för att det bort vara nolla framdragen...
Redigerat:
Tack mikael, trevligt med ett långt utförligt svar 
Som ni listat ut har jag inte allt för stor koll på elen. I en bil är det en helt annan historia, handlar ju mest om att byta ut och laga befintliga saker, inte dra ut nya saker från befintliga saker om ni förstår vad jag menar
"Men jord är väl inte samma färg i en BMW som i en Nissan, eller hur?"
Hehe, beror på hur långt man går men jag har i alla fall aldrig sett en färgad jordfläta, kanske kan finnas om någon har pundarlackat bilen
"
Kan erkänna att jag suttit och läst på rätt mycket dom här två dagarna så nu har jag i alla fall lite bättre koll, lite av grunderna kommer tillbaka från skolbänken. Men eftersom det är så stor skillnad att läsa om något och att göra det i praktiken blir det en elektriker.
Som ni listat ut har jag inte allt för stor koll på elen. I en bil är det en helt annan historia, handlar ju mest om att byta ut och laga befintliga saker, inte dra ut nya saker från befintliga saker om ni förstår vad jag menar
"Men jord är väl inte samma färg i en BMW som i en Nissan, eller hur?"
Hehe, beror på hur långt man går men jag har i alla fall aldrig sett en färgad jordfläta, kanske kan finnas om någon har pundarlackat bilen
Kan erkänna att jag suttit och läst på rätt mycket dom här två dagarna så nu har jag i alla fall lite bättre koll, lite av grunderna kommer tillbaka från skolbänken. Men eftersom det är så stor skillnad att läsa om något och att göra det i praktiken blir det en elektriker.
Om jag inte missminner mig så brukar brun vara jord i tyska bilar. Om det fanns anledning att välja olika färg för att inte förväxla jord till olika utrustning så var det ofta xxxx / brun (xxxx= valfri färg). Iaf förr i tiden ...
Vad färgsystem japanska bilar månde ha är jag helt rudis om. Jag har bara insett att jag inte har upptäckt något system alls ännu ...
Vad färgsystem japanska bilar månde ha är jag helt rudis om. Jag har bara insett att jag inte har upptäckt något system alls ännu ...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden