8 625 läst ·
34 svar
9k läst
34 svar
Infravärme slår ut JFB
Sida 1 av 3
hej. Har en kompis som har ett problem.. det är så att han fick en JFB installerad för ett tag sen och det funkar bra utom när han slår på infravärmen.
Han kan slå på men efter ca 10min när det börjar bli värme i dem så slår JFB ifrån.
Vi spånade lite i detta men kom inte fram till något.
okej om JFB slogs ut direkt men att det kommer efter ca 10min?? Är det så att "felströmmen" blir högre när det blir varmt eller?
mvh Dell
Han kan slå på men efter ca 10min när det börjar bli värme i dem så slår JFB ifrån.
Vi spånade lite i detta men kom inte fram till något.
okej om JFB slogs ut direkt men att det kommer efter ca 10min?? Är det så att "felströmmen" blir högre när det blir varmt eller?
mvh Dell
Det har antagligen kommit fukt i infravärmaren. Om man kopplar in den någonstans utan jordfelsbrytare (tex hos grannen) och kör den några timmar så går antagligen fukten ur och den fungerar bra med jordfelsbrytaren sen. Kolla samtidigt att den är monterad rätt så det inte kan rinna in vatten i nån kabelgenomföring eller så.
Glömde nämna att han trodde det kunde vara något skit med infan då den var gammal och rostig. så han monterade ner dem och satte upp nya. men likadant iaf.. efter ca 10min slår det ifrån. finns inget vatten eller liknande. Det är ordentligt tak.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nya värmare kan ha legat i lager och aluminiumoxiden drar åt sig fukt. Om man vet vad man gör så kör några timmar utan skyddsjord (värmaren är då spänningsförande) eller i ett uttag utan JFB.
Protte
Protte
utan skydsjord..
ja det får han göra:eek:
då är alltså själva värmar grejen inne i där strömförande?
tror dock inte att det är fukt då de stått i pannrummet ganska länge.
Jag har inte öppnat och kollat.. men kan det vara så att han kopplat 400 volts infra på 230 V ?
vad skulle hända om han satt tex en fas som nolla?
och sen så pratade jag med han nyss och fick reda på att det var ca en halv - en minut som det går innan det slår av.
då är alltså själva värmar grejen inne i där strömförande?
tror dock inte att det är fukt då de stått i pannrummet ganska länge.
Jag har inte öppnat och kollat.. men kan det vara så att han kopplat 400 volts infra på 230 V ?
vad skulle hända om han satt tex en fas som nolla?
och sen så pratade jag med han nyss och fick reda på att det var ca en halv - en minut som det går innan det slår av.
Redigerat:
Kan behövas mycket lite fukt för att JFB:n ska gå. Har själv råkat ut för att en perculator efter att ha blivit ursköljd och fylld med vatten löste JFB:n. En annan gång efter byte av en VVB så blev den tillräckligt fuktig av den kondens som bildades då den fylldes upp att JFB:n gick när vi slog igång den. Fick torka upp den mha ett uttag utan JFB...
Det kan ju också vara så att du redan har jordfel på 28 mA i din elanläggning innan du ansluter infran, som kanske bara har 3 mA som gör att jordfelsbrytaren utlöser. Isolationsprova anläggningen så får du veta om felet finns i något annat som är lätt att fixa. Strömmen i nollan från infran kan ju också gå till jord via ett jordfel i en annan apparats nolla.