snaggletooth
snaggletooth: Rumsbelysningar på 10x50W ! och 30x20W !! Ja vi får verkligen hoppas att de inte lägger ner fler kärnkraftverk ;)
6 svar · 2,8k läst
Rrrrr
Rrrrr: Har för mig att jag läst i någon medföljande lapp till eljo eller elko uttag att man ej får sätta dom i golv pga att det samlas fukt/skräp osv då.. men jag kan ju missminna mig. Hursomhelst så är de, som du säger, ingen vidare bra ide att sätta ett vanligt uttag i golvet.. Kanske ett 1-vägs infällt ip44 uttag kan vara nåt (med lucka)
5 svar · 11,9k läst
M
Mats: Beror på vad det är för öppnare. Vi hadde kodade prylar på förra jobbet.
4 svar · 8,5k läst
H
hempularen: Vi stänger den här tråden och hoppas att schemat räcker för Felix.
7 svar · 2,8k läst
·
FredrikR
FredrikR: Ska du ha en 'blindlåda' (som du nämnde i annan tråd) under hällen kan du ju placera uttaget i samma nivå som den, med ett hål i botten på den, så du kommer åt hällkontakten - om du skulle behöva. :)
6 svar · 5,5k läst
phl
phl: [citat] Det där var ju helt klart dagens hetaste tips!
7 svar · 2,7k läst
E
Eyeball: Ja det är okej att göra så men se till att det blir tätt mot väggen, kanske måste slipa lite eller nåt, så inga fliser gör att det kan rinna in vatten.
1 svar · 1,6k läst
Bloink
Bloink: Förstår inte riktigt frågeställningen ?! Är du i behov av fler vägguttag, styrningar till belysningar, mm ? Om inte, kör på hustillverkarens standard där elinstallationen är anpassad för normalt användande. Tänk på var du vill placera dina möbler och utrustning. Som exempel är det rätt lämpligt att ha väggutag och Tv-uttag bakom tv, istället för att dra förlängningskablar
2 svar · 1,9k läst
J
johan_11345: Tack, verkligen bra inbyggnadmått. Ha iofs ca 120 mm att tillgå. Försker hitta en downlight med liten diameter (30-40mm) men det verkar svårt. Beslagsdesigns sortiment är annars helt klart ett alternativ. / J
6 svar · 3,3k läst
pefo
pefo: I fönstersmygar brukar man inte ha starkare spottar än 10W och då är brandrisken pga värmen från lampan = noll. Men för att svara på frågan, LED genererar mycket mindre (normalt) värme och är då på det sättet brandsäkrare. Eh, säkrare att det börjar brinna? Mindre brandfarliga alltså! :D
1 svar · 2,0k läst
E
el_richard: räkna med 1000-1500 kr per rum om det överhuvud taget finns el i rummet...
2 svar · 1,8k läst
phl
phl: Betänk också att du inte lär få ett speciellt bra flöde om du inte både har till- och frånflöde av luft. Om du försöker trycka ut varm luft med en fläkt måste du se till att det finns någon form av glipa eller hål där ny icke-uppvärmd luft kan flöda in till utrymmet runt elementet.
16 svar · 21,9k läst
it-snubben
it-snubben: Viktigt att poängtera är att även fast många ugnar levereras med, till synes, vanlig stickkontakt så går det oftast INTE att använda dessa i ett vanligt vägguttag. Bara så att ingen "duktig" vitvaruförsäljare försöker lura på dig annat. :o
2 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Det bör gå att koppla på en annan grupp, om den inte är speciellt hårt belastad idag. (beror iofs även på hur kraftig tork du tänker dig). På 6 kvm bör du räkna med drygt 600w (har för mig att flera tillverkare säger absolut max 110w/kvm). En enklare handdukstork (som funkar ) drar max 250w. Det finns torkar som drar någon kw, men de är dels dyra dels tror jag att de typiskt är
1 svar · 1,8k läst
A
andersmc: Om de nu hyr huset, så är väl elfelet hyresvärdens problem. De får börja med att anmäla felet till honom/henne.
7 svar · 2,8k läst
·
T
Toobster: jag tänkte ju dock inte gräva ner den. den är ju 19mm så det är ju 4mm större än ett vanligt kabelrör. Sen är den ju iofs inte hal på insidan vilket kan vara ett problem. EDIT: Byggmax hade 25 meter för 400 spänn så det får funka!
4 svar · 7,3k läst
M
mrfrenzy: Trevligt för dom som har Elko RS i övrigt, värt att påpeka att även den kräver ju den ovala dosan http://www.elko.se/elko_sve/userhtml/docs/COM/Maal6776_1.gif
4 svar · 3,8k läst
M
mesh: Tack för era svar. Jag får helt enkelt välja att använda lampan utan att kunna dimma eller så får jag skaffa en ny lampa.
7 svar · 14,7k läst
pellefant
pellefant: jag testade en gång att koppla en 3-fas med konding, kapacitansen tror jag var hälften av den rekommenderade vilket gav halva hastigheten på motorn som drev ett gammalt flyglarm
9 svar · 4,3k läst
electrocuted
electrocuted: [citat] NEJ det är dom inte!!!! det är fortfarande jord och nolla!
9 svar · 4,4k läst
T
tracker: kabelskydd 16mm E.nr: 0632842 http://www.selga.se/selga/Katalog/frame_katalogpage_2007.asp?sida=../Katalog/html/75975.htm
6 svar · 14,5k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [quote="mycke_nu, post: 636944Men detta är nog lite överkurs för en krypvind.[/QUOTE"] Ja, det är fel sorts damm och inte tillräckligt mycket. Går inte att orsaka några skojiga explosioner med det. ;-) Dessutom hade jag med mig dammsugaren upp förra gången (tog ett getingboemrbryo) så så skitet är det inte längre. :-)
20 svar · 4,8k läst
pefo
pefo: [citat] Nu ska man kanske inte springa till tippen med dessa trots allt utan kolla på hur dom är gjorda. Lampor utan rörliga armar och lamphållare i plast med hel och felfri lampsladd är inte farligare än en ny. Den kan till och med uppfylla kravet för dubbelisolering. Rörliga armar innebär att sladden slits och isoleringen kan nötas bort så dessa skall man vara extra försiktig med.
27 svar · 11,7k läst
M
millcreek: Men ang det du skriver om VA så undrar jag: Måste ni inte gräva ner avloppsrör de där 200 metrarna då? Ifall ni väljer att avstycka fastigheten i ett senare skede, tror du inte kommunen kommer kräva en egen vattenmätare i den andra fastigheten, för att kunna debitera för vatten + avlopp. (och ev en inkopplingsavgift i efterhand). Jo- fast vi har fått ok från kommunen att ta från en
27 svar · 8,1k läst
L
Leran: Tack för svaren, jag ska kolla upp det så fort som möjligt :)
6 svar · 8,5k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Men, själva idén med rabatter var väl att man *inte* skulle föra dem vidare till kund, eller? Ja, ja, ja; det hör hemma i annan tråd; jag skall inte tjata mer om den saken.
19 svar · 7,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: Att en trafo inte brinner upp för att man lägger på en olämplig last kan jag hålla med om, men det kan ju tänkas att elektroniken som driver trafon inte mår så bra om man lägger på en godtycklig impedans. (Ett switchat nätaggregat har elektronik som hackar upp inkommande spänning till en högre frekvens, vilket i sin tur gör att transformatorn kan krympas drastiskt.) Som kuriosa kan
30 svar · 10,9k läst
N
NiJa: Elektrikern kommer till vårat villabygge om ca en vecka. Vi ska ha spotlights i både köket och vardagsrummet (som sitter ihop med hallen). Grovt kan man säga att vardagsrummet och hallen är 12,4 * 3,8 meter i strolek. Hur tätt ska man sätta spotlights i detta rum? Förslag på lämplig placering tages tacksamt emot :). /NiJa
0 svar · 2,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: De gummitätningar som följer med Maxels pottor fungerar alldeles utmärkt med VP16. Tricket är att klippa av en bit av gummitutan med sax för att få en snygg kant som spänner mot VP-röret. Sedan monterar man tätningen i pottan och sticker sedan i VP-röret lite för långt och backar sedan tillbaka det någon centimeter. [bild]
7 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.