Håller på o renoverar hallen o tog ner den väldigt fula ringklocks enheten som sitter längs ner i hallen (vit stor låda med brun bakgrund där ljudet kommer ifrån)

Vet nu att det finns sladdlösa ringklockor men finns det inte lite snyggare sånna här lådor man kan sätta upp...går det bara att byta till en annan el måste man mixtra med sladdarna!? Hade ju varit lite bättre om denna smalt in i inredningen...

Har nån erfarenhet av att byta själva dosan till ringklockan alltså där ljudet kommer ifrån!

Tacksam för svar  :-/

fredstu skrev:
Kolla in denna:
[länk]
Den vart jätte fin men men bor ju inte i närheten av sthlm...tror du man kan få tag på sånna på silvan el nån annan kedja som finns lite överallt!?

::)

Den trådlösa kan man ju "gömma" lite bättre där man tycker den syns minst..
Vet nån hur lång räckvidden är på dessa trådlösa?, dom klarar ju trots allt en vägg eller en ytterdörr.

Friedlands har lite olika att ersätta din gamla med .Elgrossisterna har dem.(Solar,Storel tex)
De trådlösa har räckvidd vissa på 50m och vissa på 200m fri luft.Alla väggar minskar räckvidden.

ByggSann skrev:
[quote author=fredstu link=1141125644/0#1 date=1141128263]Kolla in denna:
[länk]
Den vart jätte fin men men bor ju inte i närheten av sthlm...tror du man kan få tag på sånna på silvan el nån annan kedja som finns lite överallt!?

::)[/quote]

Friedland är det många som säljer, kolla lokala elaffären/bygghandeln/järnhandeln.
Ta med artikelnumret så kan de säkert beställa en åt dig om den inte finns på lager.

Jag har renoverat hallen och kommer inte ihåg hur de fyra ledarna skall kopplas in i själva ringklocksenheten.

Två ledare kommer från trafon och två från ringklockeknappen men hur skall dessa fyra ledare kopplas in på plinten i ringklockan? På plinten är det märkt med 0 till 3.:confused:

Bild?

Via Friedland support i England fick jag kopplningsschemat.:D.....Trodde min dörrklocka var utfasad för årtionden sedan men icke sa nicke.

Pdf:en var tyvärr för stor för att ladda upp på forumet.

/Goz

Kan inte låta bli att dra en historia: Som alla "vet" är/var standardringklockeknappen på villor radhus mm en sak från "friedland" med vit knapp, svart låda och en liten belyst del nedtill där man skulle sätta in familjens namn. På denna stod det FRIEDLAND"(förstås) vid leverans. När jag skulle titta på en lgh i ett nyproducerat halvfärdigt område (för 20 år sen) tryckte jag på knappen och efter ett mkt tydligt DING/DONG. Hördes en kör av hantverkare från husen runt omkring:

---"FRIEDLAND ÄR INTE HEMMA"----

hepp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.