Har en Husqvarna 825 Mästertvätt där allt funkar utom att tvättrumman nu inte går runt. Har kollat kilremmen och vattenpumpen, men dessa är ok. Elfirman tror en sista chans är att det rör sig om att kondensatorn pajat och har därför gett mig en ny att testa. Är det inte den, så är en ny tvättmaskin enda alternativet. Problemet är just nu att jag inte får ur den gamla kondensatorn. :-(

Här under en bild, som visar hur kondensatorn sitter där mitt i bilden med en slits i botten. Någon av er som tro sig veta hur jag får ut den så att jag kan få i den nya. Själv vet jag inte ens om den ska tar ur uppåt, nedåt eller åt sidan. Det är som syns på bilden en slits i botten. Kanske måste något mer demonteras innan jag kan komma åt kondensatorn?

Vore väldigt tacksam om någon av er har något tips att komma med.

IMG_1252resized2.jpg

Hur gammal är maskinen? Om det sitter en konding på motorn brukar det vara en asynkronmotor med några fasta hastigheter och därmed en äldre modell? Nyare maskiner brukar ha steglös hastighetsreglering med släpringade motorer och då kan det vara kolen som gett upp.

Tvättmaskinen är runt 10 år gammal.

Du behöver inte nödvändigtvis ta ur kondensator, det räcker med att koppla in den elektrisk för att prova,

Vår 20 år gamla Miele har likströms (eller allströms)motor ( den motortypen har inte driftkondensator)

Protte

Tack för ett mycket bra förslag Protte!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.