Jag gav upp mina tidigare planer på att koppla Tumlare och tvättmaskin på samma grupp, och bestämde mig för att dra en kabel från brytaren på väggen som planerats för tumlare innan frugan bestämde oss för att stapla grejjerna.

Jag hade en elektriker här som bytte centralen och satte jordfelsbrytare på hela bygget, och när han var i farten så plockade vi bort två faser på den gamla hydrofor-brytaren på väggen och säkrade av den för 10A enfas. När jag nu kopplar in tumlaren i den så skjuter brytaren ifrån hela tiden. Den ska klara 380V 15A, och det står på den lilla installationslappen som ligger inuti "lådan" att om man ska köra en-fas så ska man använda två poler på brytaren. Det gjorde jag, men när jag startar tumlaren så går den ~15 sekunder innan man ser hur blecket i brytaren börjar glöda och den stänger av sig. (Vet inte hur jag ska förklara, men jag kan kolla vad brytaren heter och så om någon är hjälpt av det.) Jag har kopplat fas och nolla på brytaren och jord är korsad, skulle jag egentligen ha korsat nollan med istället för att bryta den?

2. Jag dammade iväg till stan och köpte en ny brytare tidigare och tänkte att jag skulle ha den istället, men efter att ha insett att en 2polig vridbrytare kostar 250:- så nöp snålheten till och det fick bli en 1polig brytare, (1POL/TRAPP IP44). Får jag överhuvudtaget använda den i tvättstugan, och finns det något bra skäl till att inte använda den? (Kostade mig 34:- istället för 250...)

Ledsen om jag verkar velig. :)

Den där 'hydroforbrytaren" är ett sk motorskydd. Den känner av om faserna blir olika belastade (därav det glödande blecket som är ett bi-metallbleck) vilket indikerar något fel med motorn och bryter då strömmen. Jag har aldrig kört en sådan på enfas och vete sjutton om det går. Jag kastade den som satt på vår vattenpump när vi bytte till en enfas sänkpump, kröp till korset och betalade 250:- för en tvåpolig brytare.

Att ha en enpolig brytare isf en tvåpolig är rätt meningslöst då kravet är 'allpolig' för arbetsbrytare.

Urk, men tack... Får kolla på det där imorgon när butikerna har öppet, ska jag ändå betala så mycket så köper jag hellre en riktig brytare än den plastiga grejjen från J&F el. Cheapy...

Enligt "föreskrifterna" menas med allpolig alla faser, nollan är alltså inte att räkna som pol.

Nu skojar du? Enligt SS-EN 60 335, ska hushållsapparater och bruksföremål helt kunna avskiljas från elnätet. Vid fast installation ska en allpolig strömställare med min 3 mm brytavstånd alltid monteras. Detta är av säkerhetsskäl. Ponera att du får spänning på nollan av någon anledning och du står med skallen inne i apparaten. Inte kul va!?

Jag har haft fel förr men så har jag tolkat det.

jag har också läst nånstans att nollan är att betrakta som en spänningsförande ledare, möjligtis var det i faktaboken "elinstallation-yrkesmannaskap"

Redigerat:
Sen beror det ju på vad som står i SS-EN 60 335 också... någon som har den tillgänglig?

Personligen skulle jag vilja bryta nollan innan jag pillar inuti elektrisk utrustning.
Precis som electrocuted skriver, så ska nollan betraktas som spänningsförande.

/Hasse

Sedan finns det ju den bra finessen med 2-polig brytning att man kan skilja bort utrustningen vid jordfel som löser ut JFBn.

Även vid åska är det inte dumt att kunna bryta allpoligt om det skulle komma en rejäl transient, typ 10 kV farande på nollan.

EDIT> Sedan står det så här i Blå Boken:

allpolig till- eller frånkoppling
Till- eller frånkoppling – inte nödvändigtvis samtidig – av alla ledare som under normal
drift för spänning till jord.

Råd: Föreskriften innebär till- eller frånkoppling av såväl fasledare som neutralledare. Se
spänningsförande del.

spänningsförande del
Ledare eller ledande del avsedd att bli spänningssatt vid normal användning, inklusive
neutralledare men exklusive PEN-ledare.

Redigerat:
Fördelen med 2-poliga brytare (nollan+fasen) för belastningar, speciellt utomhus, är stor tycker jag. Lätt att bryta bort jordfelet så man kan återställa jordfelsbrytaren och därmed kan man lugnt vänta till måndag att ringa efter elektrikern.

mycke_nu: Är väl åtminstonde några år sedan "Blå boken" blev ersatt av Elinstallationsreglerna SS436 40 00? Jag har försökt hitta SS-EN 60 335 eller SS-EN 60335-2-6 och SS-EN 60335-2-24 som verkar ta upp just detta.

Dessa två finns endast att köpa på engelska, och de finns ej med i någon av de "normala" standardsamlingarna..

Men så här är de: i TN-C FÅR man inte bryta nollan.. och i TN-S så BEHÖVER man inte bryta nollan. Jag personligen brukar bryta nollan vid 1fas maskiner (2polig brytare) samt EJ bryta nollan vid 3fasmaskiner.

Alla fast anslutna maskiner osv ska kunna frånskiljas på ett säkert sätt från nätet. Och då kan man antingen: Dra ur stickproppen, Skruva ur säkringen, eller slå av en säkerhetsbrytare/allpolig brytare.

Vad som är lite lurigt är att alla automatsäkringar ej är godkända som säkert brytställe. Om man söker på valfri grossist efter tex E:21.065.02 så står det där: "Godkänd som frånskiljare". Finns en liten symbol på automaten som visar detta.

Jag vet ej om billigare automater på tex CO/Jula etc är godkända för detta?

Jo, Blå Boken är ju utgången, men man tager vad man haver..

Du menar att man inte får bryta nollan om det är TN-C ända fram till maskinen förmodar jag. Det verkar ju rimligt eftersom man då skulle förlora skyddsjorden.

Regeln för TN-S får man väl acceptera då, men det går ju stick i stäv med definitionen av allpolig brytning och principen att man skall se nollan som spänningsförande. I praktiken är väl risken att råka illa ut om man inte bryter nollan minimal, men det är om inte annat opraktiskt när man jobbar och jordfelsbrytaren löser ut titt som tätt för att man råkar kortsluta nolla och jord.

Ska man inte sedan ha brytstället inom synhåll, alternativt låsbart? Att bryta i en fjärran central känns inte så kul när vem som helst kan komma och flippa tillbaks en dvärg.

PAX (fläkttillverkaren) har uppenbarligen tolkat reglerna som att ALLA poler skall brytas iom att de tillhandahåller en ny brytare till vissa fläktmodeller som bryter både fas och nolla.

Elinstallationsreglerna är lite tvetydiga då (med förbehåll) nollan kan undantas från frånskiljning men å andra sidan säger man att alla poler skall brytas. Poler å sin sida definieras som 'mellan vilka spänning kan tas ut' (ung).

mycke_nu: har du inte uppsikt över brytstället så måste det kunna låsas.

pefo: Ja, som jag sa att jag gör. Vid 1fas så bryter jag fas+nolla och vid 3fas bara faserna. Detta pga att i 3poliga brytare så är dom just 3poliga medans det finns en fast nollaplint. 2poliga brytare har märkning att man ska ansluta både fas och nolla till brytande kontakt. Vet egentligen inte varför det är så.

mycke_nu: Ja säkringen/automaten ska låsas och man ska sätta upp en skylt "Arbete pågår" om man ej har uppsikt.. som pefo säger.. Detta gör väl alla elektriker alltid? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.