Xanthy
Hej.

Då jag haft problem med att säkringen går i badrummet när tvättmaskinen går blev jag lite orolig och började mäta.
Med min amperemätere visar det sig att tvättmaskinen kräver över 10A.
Enligt anvisningar skall den dra 0,45w på ett normalprogram.
Min fråga är hur man räknar om dom 0,45 w till ampere?

Det är väll inte rimligt att tvättmaskinen drar över 10A när golvärmen bara drar 2ampere på full effekt i 12kvm storlek.

Xanthy skrev:
Hej.

Då jag haft problem med att säkringen går i badrummet när tvättmaskinen går blev jag lite orolig och började mäta.
Med min amperemätere visar det sig att tvättmaskinen kräver över 10A.
Enligt anvisningar skall den dra 0,45w på ett normalprogram.
Min fråga är hur man räknar om dom 0,45 w till ampere?

Det är väll inte rimligt att tvättmaskinen drar över 10A när golvärmen bara drar 2ampere på full effekt i 12kvm storlek.

Vad menar du? Jag förstår inte riktigt sambandet mellan vad golvärmen drar och tvättmaskinen. Vad golvvärmen drar känns ju som en helt annan fråga och därmed rätt ointressant när det är tvättmaskinen som löser säkringen.

Xanthy
Jo du har rätt jag menade som en jämnförelse då jag tycket att en golvvärme kanske ska dra mer än tvättmaskinen men bortse från golvvärmen:)

Antar att du menar 0,45kw? Då blir det 450W/230V=1,95A

Hur har du gått tillväga när du använde amperemätaren?

Har du mätt med en tångamperemeter?

Antar att du menar 0.45kWh

kWh är energimängd, A är momentan strömförbrukning och går inte direkt att räkna om.

Tvättmaskinen kan ha en toppeffekt på 2300W vilket blir 10A vid 230V, men det drar den ju inte hela tiden. 0.45 avser kanske en förbrukning på 0.45kWh för en körning på normalprogram.

Om golvvärmen drar 2A + tvättmaskinen 10A på samma säkring så lär ju säkringen lösa förr eller senare om den är på 10A.

Xanthy
Jag andvänder mig av en tångamperemätare från en elgrossist ingen billig biltema modell.
Jag mäter på ingående gruppledning till badrummet/Tvättstugan.
Släcker ner all utrustning till gruppen utom tvättmaskinen.
Under 15 minuter drift ligger den och pendlar mellan 10-11 Ampere konstant.
Den hamnar kanske runt 8A några sekunder under dessa 15 minuter.
Jo skälvklart menar jag 0,45 kwh.
Jag tänte ringa ut en reparatör till tvättmaskinen men vill få lite bekräftat att det inte är normalt med 10A konstant.
Innan jag bytte ut elcentralen från dom gammla porslinssäkringarna till automatsäkringar hade jag inga problem med att säkringen gick sönder.

En vanlig säkring/propp klarar kraftig överbelastning ganska länge, medans en dvärgbrytare/automatsäkring löser ut just över sin märkström ganska snabbt. Så tvättmaskinens momentana strömförbrukning verkar vara normal, brukar vara anpassad för kunna köras på 10A. Men vad gäller energiförbrukningen är svårt att svara på, om den är ansluten med stickpropp kan du ju hänga på en enkel elmätare för att få en fingervisning, finns för några hundralappar på jula, clas ohlson m.fl.

Xanthy
ok tack för ditt svar men du menar att det verkar normalt att enbart tvättmaskinen kan kräva över 10A under hela 15 minuter
Då finns det bara en lösning att dra ny gruppledning med 2,5kvm kabel och hänga dit en 16A känns lite onödigt stort.

Den vill nog ha lite kräm när den värmer vattnet...

Lägg golvvärmen och tvättmaskinen på separata grupper.

Xanthy skrev:
Då finns det bara en lösning att dra ny gruppledning med 2,5kvm kabel och hänga dit en 16A känns lite onödigt stort.
Eller klura lite över utlösningsvillkor etc. för att kolla om din 1,5mm2 går att säkra upp till 13A.

notera att 10A i 15min ger 0,575 kWh så innan vattnet är värmt och alla centrifugeringar har den redan passerat sin påstådda energiförbrukning.

Xanthy
Hur räknar du ut detta till 0,575 kan du dela med dig av den kunskapen

230v 10 A en timme = 2,3 kWh delat på 4 , eller tänker vi fel..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.