1 229 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Mått
Finns det regler för hur stort avståndet skall vara från golv till elkontakter och brytare.
Min ellärare sa att i uthys skall det vara minst 1.60 från golv men i detta läge skall vi montyera åt en som är dvärj så vad gör man.
Min ellärare sa att i uthys skall det vara minst 1.60 från golv men i detta läge skall vi montyera åt en som är dvärj så vad gör man.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Regler och regler, det finns rekommendationer.
Ex. Strömställare - 1000 mm Ö.G
Vägguttag - 200 mm Ö.G
Sen en liten sak jag nyligen fick lära mig var att i alla hus som byggs efter svensk standard så skall det finnas ett envägs uttag under alla strömställare i varje rum. Alltså precis under i t.ex. en tvåvägs ram. Det skall funka som typ städuttag eller dyl. Lätt att komma åt när man ska dammsuga.
Ex. Strömställare - 1000 mm Ö.G
Vägguttag - 200 mm Ö.G
Sen en liten sak jag nyligen fick lära mig var att i alla hus som byggs efter svensk standard så skall det finnas ett envägs uttag under alla strömställare i varje rum. Alltså precis under i t.ex. en tvåvägs ram. Det skall funka som typ städuttag eller dyl. Lätt att komma åt när man ska dammsuga.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Tur att man aldrig ska köpa ett hus byggt strikt efter svensk standard
Finns som sagt en standard för detta SS4370146 men vid specialfall blir det till att improvisera lite.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Så vitt jag vet, så är det inte krav att bygga efter svensk standard...
Sen är inte jag så insatt i svensk standrad heller, kanske man får ändra om lite som man vill även om man använder SS.
Personligen så tycker jag att idén är ganska bra (om det är många ställare så kanske det blir lite mycket med ett VU, men...), fast jag verkar vara ensam om den åsikten.
Sen är inte jag så insatt i svensk standrad heller, kanske man får ändra om lite som man vill även om man använder SS.
Personligen så tycker jag att idén är ganska bra (om det är många ställare så kanske det blir lite mycket med ett VU, men...), fast jag verkar vara ensam om den åsikten.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Man ska ju ändock böja sig efter sladden. Lika bra att stoppa i den i uttag när man likt är där nere.
Det är väl för övrigt ett tecken på att man blivit gammal - att man funderar på vad mer man kan passa på att göra när man ändå står på knä.
Det är väl för övrigt ett tecken på att man blivit gammal - att man funderar på vad mer man kan passa på att göra när man ändå står på knä.
Klicka här för att svara