Hej, det står i installationsanvisningarna på min induktionshäll att den ska vara inkopplad mot elnätet med en "flerpolig frånskiljare med minst 3mm mellanrum mellan kontakterna"

Den är idag inkopplad med tvåfas i en spisdosa, alltså ingen perilex utan bara en kopplingsdosa. Är det en korrekt tolkning av installationsanvisningen verkligen?

Troligen inte, fungerar hällen är det inget problem. Problemet uppstår när hällen går sönder och en servicetekniker ska laga hällen och vill göra den spänningslös, sitter det vanliga Diazed (skruv) säkringar så är det godkänt brytställen om än lite opraktiskt om säkringarna sitter långt bort. Vissa automater är också godkända.

Kör vidare och hoppas att hällen håller i 50 år, typ

Protte

nej det är det inte .....antingen perilex eller brytare skall det vara enl anvisningen

Det är just det som är problemet, hällen har ballat ur och skjuter huvudsäkringen så fort man slår på en av plattorna. Se mitt tidigare inlägg "Julstrul med häll".

Nu är det ju inte själva inkopplingen som är problemet då den är gjord på "rätt" sätt, anledningen till installationsanvisningen är väl snarare att förenkla att bryta den vid service och liknande.

Gör om gör rätt, är väl skrivet många gånger på detta forum.

Stäng av säkringarna och ta fram gasolköket till måndag morgon.

Jag har en vanlig platt-spis sedan 30 år så den bara funkar.

Protte

Det är väl även så att man skall kunna ha brytstället under uppsikt under arbetet?

Skurvar man ur säkringarna så kan det mycket väl komma någon hjälpsam person och skruva i dem igen medan man arbetar..

mycke_nu skrev:
Det är väl även så att man skall kunna ha brytstället under uppsikt under arbetet?

Skurvar man ur säkringarna så kan det mycket väl komma någon hjälpsam person och skruva i dem igen medan man arbetar..
Finns låsbara propphuvar och även lås till dvärgbrytare, annars får det väl räcka med skylten i värsta fall

http://81.232.23.200/katalog/asp/main.asp?chpid=1&secid=1480&subid=0&prdid=382

http://81.232.23.200/katalog/asp/main.asp?chpid=1&secid=1480&subid=0&prdid=1019

http://81.232.23.200/katalog/asp/main.asp?chpid=1&secid=1480&subid=0&prdid=995

Frågan är bara om den installationen som nu är gjord (med spisdosa) skulle kunna påverka garantin eftersom det verkar som att hällen har ballat ur. Alltså om en servicetekniker kommer hit och anmärker på sättet den är inkopplad? (Det är ändå en elfirma som installerat med spisdosan)

De har diskuterats flitigt om huruvida garantier och så vidare gäller om man klipper stickproppen, men funktionen påverkas ju inte om installationen är proffsigt utförd och då finns inget att anmärka på.

Klipper man kontakten så har man säkert förverkat garantin på sladden, men knäppeligen något annat.

Jag skulle väldigt gärna vilja träffa en tekniker/återförsäljare/tillverkare som vägrar uppfylla garantiåtagandet av den anledningen, men att man skulle få ha roligt här i livet kan man väl bara drömma om.:D

mycke_nu skrev:
Klipper man kontakten så har man säkert förverkat garantin på sladden, men knäppeligen något annat.

Jag skulle väldigt gärna vilja träffa en tekniker/återförsäljare/tillverkare som vägrar uppfylla garantiåtagandet av den anledningen, men att man skulle få ha roligt här i livet kan man väl bara drömma om.:D
Men eftersom den här hällen levererades utan kabel (och således också utan kontakt) så kan man ju fundera ytterligare på hur det fungerar med garanti. Det enda som står i installationen gällande elen är att en viss kabeltyp ska användas samt det jag skrivit tidigare att den ska föregås av flerpolig frånskiljare.....

Så den är ju inte "modifierad" på något sätt utan kanske bara inkopplad med en dosa istället för en kontakt.
Kanske bäst att ringa tillverkaren och höra efter...

Fråga inte. Gör en felanmälan om din garanti fortfarande gäller och hänvisa till att säkring går när du använder spisen. Gör det enkelt och beskriv att hällen fungerat i x tid och nu plötsligt så går säkringen när du använder en av värmezonerna, varken mera eller mindre.

AndersS skrev:
Fråga inte. Gör en felanmälan om din garanti fortfarande gäller och hänvisa till att säkring går när du använder spisen. Gör det enkelt och beskriv att hällen fungerat i x tid och nu plötsligt så går säkringen när du använder en av värmezonerna, varken mera eller mindre.
Ja sen är ju frågan för med garanti, det är ju 1 år som gäller vet jag och självklart köpte vi hällen förra året den 14 december. Så den garantin är ju rökt. Dock kan det väl vara förlängd garanti på viss elektronik så det är väl bara att hoppas.

Njae, de är väl två år på konsumentprylar?

mycke_nu skrev:
Njae, de är väl två år på konsumentprylar?
Saxat från Tretti.se

"Garantier
Tretti AB säljer alla produkter med ett års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.