Jag ska ta matning från en takdosa till en liten enkel bel. installation i ett sovrum. Har klamrat en EKRK fram till en takdosa, men jag undrar nu vilken typ av påbyggnadsram (med kabelgenomföring) jag skall använda till ett Eljo lamputtag? Har sökt, men utan lyckat resultat.

M
Utanpåliggande lamputtag?

160352-3.jpg

Nej, infällt. Jag vet att det skall finnas med kabelgenomföring, men jag kan inte hitta.

M
Byt till utanpåliggande lamputtag.

Om jag inte hittar det jag söker så får jag väl göra det i värsta fall, men... Jag har sett i mina läromedelsböcker att det skall finnas påbyggnadsramar till infällda lamputtag. Montörshandboken.

M
Det gör det säkert, men jag tror ändå det enklaste och snyggaste är att byta till utanpåliggande lamputtag eftersom bygghöjden är så låg på dom.

M
Har du rektagulärt lamputtag?

Då är det denna ram:

Till rektangulära 1- och 2-vägs lamputtag E 18 950 02, -12, -21, och -23.
Av polarvit termoplast.

e1895025.jpg

Jag anser fortfarande att ett runt utanpåliggande lamputtag är en bättre lösning

Redigerat:
Nej, det är ett vanligt runt med krok, men det kanske blir att inhandla ett utanpåliggande. :)

M
Patrik_Hed skrev:
Nej, det är ett vanligt runt med krok, men det kanske blir att inhandla ett utanpåliggande. :)
Jag tror lite av idén med dom "nya" utanpåliggande lamputtagen är att dom ypperligen kan användas till just en sån applikation som du har.

Ett utanpåliggande är ju mycket mindre till ytan än ett infällt.

D.v.s att... den täcker inte dosan?

ELJOS utanpåliggande lamputtag har en diameter av 110 mm deras infällda har samma diameter, det utnpåliggande är ca 15 mm högre än de infälda.

Finns ett annat med e-nummer 1010963 (ojordat 1010952) som har diamater 65 mm. Bygger från 20 till under 30 mm. Täcker som sagt inte en dosa, men går finfint över rörutlopp.

Redigerat:
Det är alltså fyrkantigt 65x65 :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.