T
Jag har köpt en ny central, en hög dvärgbrytare och ett par jordfelsbrytare, Garo.

Tänker inte skruva upp den själv, men av ren nyfikenhet pusslade jag lite i julhelgen och funderade på hur den ska kopplas in. En fråga som genast dök upp är vad som egentligen är in- och utgångar, samt om det spelar någon roll.

Huvudbrytaren har sex öppningar, L1-L3 samt T1-T3. Kopplar man normalt inkommande uppe eller nere?

Likadant jordfelsbrytarna. Om jag lekmannamässigt tolkar symbolerna skulle jag tolka dem som att inkommande är på undersidan, men då stämmer det ju inte med att fasskenan normalt monteras på där, så jag antar att inkommande är på ovansidan (vilket också stämmer med Hagers ritningar).

Nu tänkte jag att jag vill ha det ungefär såhär:

Rad 1: Huvudbrytare, JFB, JFB, trepolig dvärgbrytare för varmvattenberederare.
Rad 2: Dvärgbrytare för ungefär halva huset (kyl och frys här).
Rad 3. Dvärgbrytare för resten av huset (alla grupper som har utomhuskomponenter här).

Såhär har jag tänkt: Varmvattenberedare och JFB har jag dåliga erfarenheter av, så den får sitta utanför. Ev. kompletterar jag med en en 300mA-brytare senare. Ganska många lamp/uttags-grupper har en avstickare till utomhuslampa/utomhusuttag, därför får de sitta på en annan JFB än kyl/frys. Av samma skäl ligger elvärmen (idag två trefasgrupper) på varsin JFB.

Jag får det till att det behövs tre N-plintar, korrekt? Har jag tänkt rätt i övrigt?

Från mätarskåpet (till den gamla diazed-centralen) ser det ut att komma in fyra sladdar, RST samt en blå märkt N. De ser ut att vara 6 kvmm, åtminstone är de lika tjocka. Jag läste något om 10 kvmm för PEN-ledaren, kommer det att behöva dras om?

Sätter man en JFB i rad 2 och en i rad 3 så förenklar man när man kan använda fasskenor. Nollan till vänster i JFB.

Protte

T
Jo, jag vet, men då får det inte plats tillräckligt många brytare. Borde kanske ha köpt ett 4-radigt skåp istället (och tre JFB), men det får inte plats.

Så det blir lite extra kabeldragning, borde inte vara något problem då det kan förmonteras. För jag antar att man får ansluta både fasskena och 6-kvadratkabel på samma sida på de tre första brytarna i varje rad?

Visst kan du ansluta både fasskena och kabel samtidigt på dvärgbrytare/JFB-brytare.
På många av Garos JFB så spelar det ingen roll om inkommande faser ansluts på över eller undersidan.

Jag får det oxå tll tre N-plintar.
-Oskyddade grupper
-JFB 1
-JFB 2

Redigerat:
Står 1, 3, 5 på in-plint och 2, 4, 6 på ut. Finns JFB med ingång både uppe och nere (uppe vanligast i min värld iaf) finns även JFB med nolla längst till vänster eller längst till höger (längst till vänster vanligast)

Och så bör man ej undanta något från JFB. Jag brukar sätta personskyddsautomater på alla en-fasiga "riskgrupper" (tex uttag ute, ytterbelysning, uttag garage, uttag toa/duschrum) så slipper man ha flera nollskenor.

T
Nu när jag tittar på den sitter 1-3-5 nere och 2-4-6 uppe (nolla till vänster), så det verkar som min första tolkning av kretschemat stämde.

Såna här är det: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=217120

Å andra sidan står det på garo.se: "På samtliga GAROs jordfelsbrytare kan spänningsmatning utföras på över eller undersida.", så det spelar väl ingen roll.

se bara till att nollan kommer från samma hål som matningen

T
Ok,

hur var det med PEN-ledaren, då? Kommer den att behöva dras om/kompletteras iom byte av central? Blir det i så fall en betydligt större och mer komplicerad historia, mätarskåpet är väl plomberat och jag har ingen aning om hur det ser ut med rör osv därifrån.

Det blir inget problem med pen-ledaren. Så det behöver du inte bekymra dig om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.