Tjenare, idag när vi var mitt uppe i julstöket med maten så började helvetet....
Vi kokade värmlandskorv på en platta på hällen, värmde rödkålen på en platta och stekte prinskorven på en platta. Hällen är en Whirlpool som är kopplad på tvåfas. Vi har tidigare brassat på ganska bra på den, kanske inte under så lång tid som idag. Men helt plötsligt slocknade det mesta i köket och jag knatade ner och kikade i centralen. JFB plus hällen säkring hade löst ut. Ok tänkte jag, slog på dem igen och upp i köket där allt lyste och såg ok ut. Slog på hällen igen och så fort jag slog på en av plattorna så slockade det igen, denna gången inte i undercentralen som tidigare utan nu gick en av propparna i huvudcentralen på en fas. Så jag vispade i en ny säkring och på hällen igen. Exakt samma sak händer igen. Vad sjutton kan detta bero på? är det hällen som har ballat ur helt eller kan den orsaka detta beteende pga överhettning eller liknande?

Tacksam för svar om vi ska kunna få någon mat innan årsskiftet, vågar inte slå på hällen nu igen innan jag köpt hem nya 16A proppar :)

Fortsatt trevlig jul på er alla!

en kabel kan ha blivit skadad av värmen och gått emot höljet på hällen eftersom JFB löste ut, men löste inte JFB ut andra gången?
är det huvudsäkringen som gick andra gången, men ingen av säkringarna i undercentralen?

Precis, första gången det dog så slog jag på jfb och säkring i undercentralen igen. Sen när jag slog på hällen andra gången så gick bara säkringen i huvudcentralen men ingenting i undercentralen (relativt säker på att det var så iaf, halv stressad med massa folk som väntade på julmat så jag kan missta mig)

ja då är det ju isåfall märkligt eftersom det var ett jordfel först och sen en kortis..
men ta av täckplåtarna så ser du om nåt ser bränt/skadat ut

electrocuted skrev:
ja då är det ju isåfall märkligt eftersom det var ett jordfel först och sen en kortis..
men ta av täckplåtarna så ser du om nåt ser bränt/skadat ut
Okej, jag tar en titt i morgon. Måste ha möjlighet att köpa hem lite 16A först eftersom de är slut och självklart är det samma fas som pannan har styrningen från så jag vill ogärna labba runt för mycket just nu när det är 7-8 minusgrader ute :)

Återkommer i morgon när jag tittat på det

Nu har jag köpt hem fler 16A proppar så nu gjorde jag ett test igen. Slog på hällen med on-knappen vilket fungerar bra. Men så fort jag slog på en av plattorna så gick den ena av hällens säkringar i undercentralen (inkopplad på 2-fas). Även huvudsäkringen gick men INTE jfb.
Jag har öppnat locket där matningen går in i hällen och kikat, inget konstigt där. Har även kollat i kopplingsdosan i skåpet, inget konstigt där heller.

Låter det inte som att hällen fått nåt spel?

Redigerat:
jo, kortslutning i värmeelementen kanske!

electrocuted skrev:
jo, kortslutning i värmeelementen kanske!
Jo det verkar nästan som att det är nåt som har ballat ur i den. Jag tycker inte vi belastar den fasen mer än vanligt nu heller så...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.