Hur kalkylerar man kostnaden för en elinstallation i ett 1-plans hus på 180 m3 + garage 70m3.
Avser normal standard.
Hur många timmar skall en normal duktig elektriker klara ett sådant jobb på.
Vad kan man beräkna materialkostnaden till efter elektrikens bruttoprislista.

Hur långt kommer man i materialåtgång med ett dubbelt installationspaketet från El-butiken.
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=349572&search_page=
Är det rätt innehåll och kvalité i paketet?

Redigerat:
Hur mycket tid elektrikaren behöver, hänger ohyggligt mycket på hur ni kan planera arbetet, och hur många vändor han behöver göra,
Helst ska det finnas en klar bild, utan frågetecken , inget funderande och ändrande "under resan", så det räcker med en vända för att dra rör/slang, och en vända för att installera/färdigställa,
(en vända kan vara en eller flera dagar så klart)

Mtrl paketet räcker nog en bit, men när du har en plan över ditt färdiga hus, kan du räkna ganska "exakt" på vad som går åt, så när som på meter kabel då, beror väl lite på kabelväg....

Jag tycker att "paketet" inte är riktigt det man vill ha, som exempel: kopplingsdosor använder jag en eller två, apparatdosor 60 -70 st till en normal villa. En elinst. brukar kosta mellan5-10% av totala byggkostnaden eller 500-700 kr/m2, beroende lite på vad man vill ha.
Gör först en "skiss" på hur och vad du vill ha, gå till en yrkesman och fråga vad du har "missat" - för det är säkert en hel del- och be om ett pris. Och som Mäster skriver den största "kostnadsbesparingen" ligger i en bra planering, en dålig planering av byggets arbetsgång höjer arbetskostnaden till minst de dubbla.

elmont skrev:
En elinst. brukar kosta mellan5-10% av totala byggkostnaden eller 500-700 kr/m2, beroende lite på vad man vill ha.
Tycker det låter väl tilltaget, det här gäller i Luleå. Någon som har byggt kanske har erfarenhetssiffror av själva materialdelen relaterat till storleken på ett hus. Fick en indikation från en anställd på en elfirma. Han sa att en normalkalkyl för en villa, där inget är förberett är 40 timmar.

40 timmar, nja lite snålt till taget.

Men det beror helt klart vad man vill ha.

räkna med 50-150000 kr.

ja en arbetsvecka låter allt i minsta laget för att hinna med allt från rördragning till driftsättning..
elektrikern är ju också beroende av så mycket annat, det ska ju samarbetas lite med snickare osv för att det ska gå smidigt.

hej, kan bidra med mina erfarenheter av elinstallation på en villa, 200 m2, då jag innan undrade precis som ni vad det kan springa iväg på. nu vet jag :)

vi har definitivt inte en normalinstallation men då ska det ju bara bli billigare om man vill ha enklare. 130 tusen ca kostade allt o det motsvarar väl ungjefär 4-5 procent av byggnadsvärdet. då gjorde jag dock väldigt mycket själv av rördragning, alla spottburkar, tätning o koppling spottar osv... var med o hjälpte till.
elektrikerns timmar slutade runt 100 timmar o mina kanske kan värderas till 20-30 timmar till. det tycker ni säkert är mycket men återigen, det blev ingen standardinstallation.

en snabb sammanfattning.
45 inbyggnadsspotts med burkar
15 möbel bänkspots
trans till ovan för lång kabellängd, 20 meter 6 st
alla uttag dubbel extra tunna, 1,5 dosa
dimmrar på många ställen
nätverkskåp med lösningar för 10 rum
överdimensionerat med antal uttag o tändknappar exempel 9 uttag o 3 tändpunkter i sovrum.,.

mvh
god jul :)

En normal villa ligger på 60-80 arbetstimmar. Så den elektriker som fixar en villa på 40 timmar får omedelbart jobb hos oss och det till en bra timmpenning ); .
Och GOD JUL

En övervåning på 90m2 tar vår elektriker ca 16-20 t, fast då ingår inget tänk, det är avklarat sen förr, och när vi ringer in honom kan han göra allt utom att sätta täcklocken i stort sett, när vi dubblat å tapetserat så ringer vi igen, varpå han kan fixa det sista,
Då är det nätverk å grejer medräknat..
Å andra sidan har han gjort dessa övervåningar i 20 ? år...

Vi har dom senaste åren legat på ca 4-6 villor i månaden så jag tror att jag har rätt god koll på vad som är "normalt". Och "normalt" ska även ALL ställtid ingå för gubben vill ju ha betalt för all tid som han arbetar även om han ska köpa grejer eller prata med beställare mm.

elmont skrev:
Vi har dom senaste åren legat på ca 4-6 villor i månaden så jag tror att jag har rätt god koll på vad som är "normalt". Och "normalt" ska även ALL ställtid ingå för gubben vill ju ha betalt för all tid som han arbetar även om han ska köpa grejer eller prata med beställare mm.
Naturligtvis är inköpsresor och kundfrågor arbetstid också, resa till bygget med förresten,
I våra fall är allt utom slang och fk medskickat, kunderna behöver han inte rådfråga, då allt är uträknat och ritning finns,
Hans 16-20 timmar ökar snabbt om det är något som avviker från planen

elmont skrev:
Dina erfarenheter stämmer bra med den information jag tidigare fått, har du också koll i vilket intervall i kronor materialåtgången kan vara i till en normalvilla.

Det är ju inte timmarna som räknas utat priset på arbetstiden som är relevant på ett prissatt jobb.
Elektriker har akordsbaserade löner.

Matr. kostnaden liksom arbetskostnaden varierar mycket, men matr. kostnaden börjar väl runt 20 000:- och sedan uppåt beroende på vilken "standard" man vill ha. Kan tex nämna att vi nu arbetar på ett hus där man ska ha över 40 spottar, så bara merkostnaden för spottarna inkl. arbete och kringutrustning ligger på över 20 000:-

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.