2 086 läst ·
24 svar
2k läst
24 svar
Gruppfördelning, snickarbo.
Oki, om man skriver tex. uttag för verkstadsmaskiner på gruppförteckningen så har man ryggen fri som installatör. Om tant Svea kopplar in 20m 2x0,75 förlängningssladd till sin julstjärna så är det ju hon som inte varit tillräckligt uppmärksam om något skulle gå snett.electrocuted skrev:att säkra uttag 16A i bostäder är rätt ovanligt, i vissa fall vid ombyggnader av äldre hus så kan man dra fram 16A i nåt befintligt rör för köks-apparater, men man har sällan en adventsljusstake ståendes på köksbänken. så jag tror inte speciellt många apparater med för klena sladdar blir inkopplade i 16-uttag.
att kortsluta en C16 klarar även en 0.75 anslutningssladd, vad som är värre är om apparaten förbrukar 3kW och ansluts med en euro-stickpropp, då blir det aldelles säkert en brand.
annars kan man ju dra 2.5 och säkra 13A i de fallen, man har ändå fullt tillräckligt med effekt.
ja så skulle jag se på saken iaf.spinout skrev:
Nu kommer dessa uttag att sitta i ett slutet område (snickarbon) som kommer vara fast möblerat efter detta. Det gör 'svea' ordentligt hypotetisk.
Ni tycker alltså att jag skall låta dra 2.5 till allt som inte är värmer eller lyser, för att sedan avsäkra det C13 eller C16. Hur blir det med selektivitet mellan UC 16A matning och ovansående säkringar?
Ni tycker alltså att jag skall låta dra 2.5 till allt som inte är värmer eller lyser, för att sedan avsäkra det C13 eller C16. Hur blir det med selektivitet mellan UC 16A matning och ovansående säkringar?
säkrar du snickarbon med 16A diazed så tycker jag att du ska köra med B13 till uttagen. du kommer fortfarande kunna starta samma slags maskiner som på en C10.
Så en 13 brinner inte nödvändigtvis innan en 16? Diazed före dvärgbrytare? B före C? Jag vet att i de fråga två och tre är det fråga om startströmmar och i fråga ett belastning, men jag försöker förstå här; om man inte får selektivitet mellan två brytare med olik nivå (som i fråga ett, samma klass antagen) hur *får* man det då?
prototypen>Tack! Jag läste lite slarvigt. Har dock för mig att de blåa CEE-donen ofta kallas Eurodon på en del ställen?
Sen en synpunkt rörande fördelningen, det är rätt vettigt att ha belysning i en verkstad fördelat på två grupper så man inte blir helt utan lyse, speciellt inte om man står vid nån maskin som fortfarande går. Sådant är förenat med livsfara.
I min verkstad...
Matning med 5x2.5 kvmm med 3xC16 till en gammal diazedcentral med tre grupper.
Den första gruppen för uttag och belysningen fördelat på 3x10 A om jag inte minns fel.
De två andra trefasuttag runtom med 3x16 A
Dock kör jag inte med ihopkopplade automater i huvudcentralen, jfb på hela huvudcentralen och jag vill inte bli av med belysning i verkstaden av ovanstående skäl.
/Kent
Sen en synpunkt rörande fördelningen, det är rätt vettigt att ha belysning i en verkstad fördelat på två grupper så man inte blir helt utan lyse, speciellt inte om man står vid nån maskin som fortfarande går. Sådant är förenat med livsfara.
I min verkstad...
Matning med 5x2.5 kvmm med 3xC16 till en gammal diazedcentral med tre grupper.
Den första gruppen för uttag och belysningen fördelat på 3x10 A om jag inte minns fel.
De två andra trefasuttag runtom med 3x16 A
Dock kör jag inte med ihopkopplade automater i huvudcentralen, jfb på hela huvudcentralen och jag vill inte bli av med belysning i verkstaden av ovanstående skäl.
/Kent
Redigerat:
Klicka här för att svara