Jordfelsbrytare är ett hett ämne i detta forum.

Men kan ni här på forumet säga mig hur många liv som sparats under den senaste tioårsperioden tack vare dessa brytare om man jämför med tidigare perioder när sådana inte fanns.

20 stycken

Är hyffsat omöjligt att säga.

Är nog ingen som orkar räkna på de eftersom de är rätt meningslöst.. alla vet att JFB är en väldigt billig "livförsäkring", finns väl ingen anledning att ifrågasätta jordfelsbrytarens existensrätt.

Däremot finns det en liten anledning att påpeka att en JFB inte är nån ersättning för en i övrigt bra utförd och efterhållen anläggning. Det är faktiskt så, att det inte är sällsynt med JFB som inte fungerar som dom ska.

JFB bryter ju intre om man tar mellan fas och noll, därför är det viktigt att komplettera med petskyddade uttag också.

Inget i denna statistik visar att JFB har någon som helst inverkan på dödstalet av elolycker.

Det är bara ökade kostnader för elinstallationer och vilka drar nytta av detta?

Lite svårt att utifrån statistik avgöra vilken nytta jordfelsbrytare gör, när någon får en tjottablängare och jfb löser hamnar ju detta inte i statistiken utan där hamnar ju bara fall där någon skadas, eller hur?

Så att dödstalet gått från ca 10 per år till ca 5 per år är då värt alla de installationskostnader det medför?

Jo, för det kostar så väldigt lite att sätta en jordfelsbrytare. Billiga att köpa och går i princip på nolltid att installera när man ändå kopplar en ny central. I äldre anläggningar kostar det mera eftersom det kan finnas jordfel i dem som måste åtgärdas och befintlig central måste byggas om, men då är det också valfritt att installera jordfelsbrytare där.

Men en jordfelsbrytare kostar och inkopplingen kostar har du en ide om priset per minskade dödsfall i kr?

Det går inte värdera en närståendes liv. JFB har räddat mig en gång när jag glömde dra ur sladden en gång.

Vad kostar alla säkerhetsbälten och krockuddar, jag har aldrig krockat, däremot frun.

Kostnaden är numera väldigt låg för en JFB och borde monteras i VARJE anläggning. Det är en enkel och billig förbättring av elsäkerheten.

Det som näms om felsökning för att hitta jordfel är något som inte har med JFB att göra egentligen, det SKA åtgärdas oavsett om man installerar JFB eller inte. Enligt lagar och förordningar ska VARJE anläggningsinnehavare se till att anläggningen är i gott skick för att undvika skada på person, husdjur och egendom. Det är den som äger fastigheten som är skyldig att åtgärda fel i anläggningen, oftast inte handgripligen utan anlita elektriker.

Det finns ingen anledning att försöka förhandla bort JFB. Det var uppe en artikel från Expressen på forumet om en strömförande dörr, hade hyreshusets egen anläggning haft JFB så hade inget skrivits i Expressen och inga skadeståndskrav rests.

Protte

Nej, det är riktigt att felsökning av jordfel inte egentligen borde vara relaterat till jordfelsbrytate. Men i praktiken åtgärdas ju inte jordfel i gamla anläggningar innan de visar sig, och det gör de ju oftast först när man sätter in en jordfelsbrytare.

Men om man ska vara krasst ekonomisk så kan man ju försöka värdera hur mycket man sparar på att jordfelsbrytaren minskar brandrisken när dåliga apparater med stora läckströmmar utöser jordfelsbrytaren istället för att börja brinna. Jag skulle tro att jordfelsbrytarna betalar sig bara av det.

jaspen skrev:
Så att dödstalet gått från ca 10 per år till ca 5 per år är då värt alla de installationskostnader det medför?
Om så alla installationer av jordfelsbrytare "bara" har räddat ett enda ynka liv på en människa är väl det värt varenda spänn? Kanske var det livet på just dig som räddades och då tror jag inte du ifrågasätter den lilla merkostnad som det medför att installera JFB.

Tycker att det är en lite märklig diskussion. Tekniken har möjligjort en pryl (jfb) som ökar säkerheten, klart vi skall ta till oss den tekniken.

Annars kan man ju diskutera på samma sätt PVC isolerad kabel kontra tyg och tjärisolerad, eller vaför isolering överhuvudtaget, varför inte köra som i seklets början med oisolerad blanktråd fastklämd på porslinsknoppar i taket och utefter väggarna, på lagom barnvänlig höjd...

Jordfelsbrytyaren har ju desutom möjligjort att vi får ha eluttag i badrum, 230V golvvärme, elprylar utomhus osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.