Hej,
Jag behöver flytta en vägg vilket innebär att minska utrymmet för min central.
Kan någon bedömma om det är möjlig utifrån bilden? Hålet är idag 80 cm. JFB som ni ser på bilden försvinner in i nya centralen antar jag?
Jag behöver minska utrymmet ca 30-40 cm.
Går det med rätt saker?
Jörgen
P.S. Naturligtvis ska firma göra det... Men kan vara bra att veta om det ens är lönt att be dem räkna på det.
Jag behöver flytta en vägg vilket innebär att minska utrymmet för min central.
Kan någon bedömma om det är möjlig utifrån bilden? Hålet är idag 80 cm. JFB som ni ser på bilden försvinner in i nya centralen antar jag?
Jag behöver minska utrymmet ca 30-40 cm.
Går det med rätt saker?
Jörgen
P.S. Naturligtvis ska firma göra det... Men kan vara bra att veta om det ens är lönt att be dem räkna på det.
Har du plats på höjden så får du in en rätt stor normsäkringscentral.
Här har du lite typiska mått:
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=217016&search_page=
Finns många fabrkat och varianter, men just 1-4 radiga med 12 eller 13 säkringsplatser /rad är vanliga och då är måtten desamma, +- några cm.
Du kan också råka på trubbel med avseende på var dina ledningar kommer in i den gamla centralen jämfört med var den nya hamnar.
Med lite otur blir det mycket extrajobb med att förlänga rör och byta ledningar.
Här har du lite typiska mått:
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=217016&search_page=
Finns många fabrkat och varianter, men just 1-4 radiga med 12 eller 13 säkringsplatser /rad är vanliga och då är måtten desamma, +- några cm.
Du kan också råka på trubbel med avseende på var dina ledningar kommer in i den gamla centralen jämfört med var den nya hamnar.
Med lite otur blir det mycket extrajobb med att förlänga rör och byta ledningar.
stäng av strömmen, med huvudsäkringarna.
öppna locket till centralen , det finns inget läskigt där i, bara koppar och metall.
kolla sedan på väggen vart det kommer ut kablar.
öppna locket till centralen , det finns inget läskigt där i, bara koppar och metall.
kolla sedan på väggen vart det kommer ut kablar.
JFB, vad skyddar den? den verkar avslagen...
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
En normsäkringscentral är inte så himla mycket mindre är en gamaml gänsäkrings dito.
Normsäkringarna tar mycket mindre plats på bredden, men de tar mer plats på höjden. Så en 2 raders normsäkringscentral tar upp lika mycket höjd som en 3 raders gammal, ungefär.
Normsäkringarna tar mycket mindre plats på bredden, men de tar mer plats på höjden. Så en 2 raders normsäkringscentral tar upp lika mycket höjd som en 3 raders gammal, ungefär.
Hej och Tack,
En 2x18 borde få plats och räcka. Jag har möjlighet att göra förändring i vägen på höjden så om det behövs så ordnas det.
Det är väl inget regelbrott att låta mina två centraler på bilden bli en? Eller måste hushållsel och värme vara sep?
@ el_richard: JFB är aktiv. Trycker jag på testknappen blir det mörkt.
Jörgen
En 2x18 borde få plats och räcka. Jag har möjlighet att göra förändring i vägen på höjden så om det behövs så ordnas det.
Det är väl inget regelbrott att låta mina två centraler på bilden bli en? Eller måste hushållsel och värme vara sep?
Jörgen
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
OK i så fall borde det gå. det som då kan vara problem är att det troligen kommer ut en mindre skog av rör genom väggen bakom centralerna, dvs troligen även poå den delen av väggen som du vill befria från central. Dom borde gå att skarva på inne i väggen och dra till det nya läget, men det är en del jobb.
Ok, det blir att bryta strömmen i fasadskåpet och sedan skruva ner plåthöljet på centralen och titta efter.
/Jörgen
/Jörgen
Nej värme och annan el kan vara i samma central. Man kan ju exempelvis avsätta en normrad till enbart värmen för överskådligheten.erikssonjorgen skrev:Hej och Tack,
Jörgen
@ Rrrrr: Jo, det var ju liksom det som var poängen att inte ha en bred...
/Jörgen
/Jörgen
Klicka här för att svara