Hej, var nyss över hos grannen som skulle byta sina två brytare.
Tyckte allt såg rätt ut, fas in på ena brytarn, 2 mellantrådar ut till den andra och sen en tändtråd upp till lampan.

Men när han slog på strömmer så funkade de som enpoliga brytare, slog man på lampan med brytare 1 kunde man inte släcka med brytare 2 osv.

Vad kan var felet? Kan han ha förväxlat en mellantråd med fasen? Båda brytarna var för övrigt märkta med en 6:a så det skall ju vara rätt sorts brytare... Kan de vara i sönder redan?

Är glad för alla sorts svar, tack på förhand.

Hade han råkat nästan koppla sparkoppling, men misslyckats kanske.
Om man kopplar fas in på L på båda, en mellantråd mellan brytarna och en tändtråd från båda brytarna till lampan så har jag för mig att man kan få det där fenomenet att lampan bara går att släckas och tändas från samma brytare.

Brytare 1: Var det fas på L och mellantrådar på båda pil ut?
Brytare 2: Var det mellantrådar in på båda pil ut och tändtråd på L?

//Patrik

Redigerat:
Ja, fas var på L, mellantrådarna på pilarna ut på första och mellan trådarna på pil ut/tändtråd på L på andra.
Tyckte att allt såg okej ut. Jag mätte ju inte eller någonting, bara såg det.

Vid lampdosan hade han brun, nolla och jord.
Vid båda "brytardosorna" hade han gul, svart och brun.

Låt oss säga att han har förväxlat ledaren och tändtråden, vad kan hända? blir det en enpolig då?

tjura skrev:
Ja, fas var på L, mellantrådarna på pilarna ut på första och mellan trådarna på pil ut/tändtråd på L på andra.

Låt oss säga att han har förväxlat ledaren och tändtråden, vad kan hända? blir det en enpolig då?
Fanns det någon dosa emellan som mellantrådarna var ihopkopplade i eller som de bara gick igenom eller dyl.?

//Patrik

tjura skrev:

OK gul svart och brun vid båda dosorna, uppenbarligen brun tändtråd vi lampan.

Vilken färg var (tror ni) fas vid den första dosan? Vilka är mellantrådar? Om det är en sparkoppling så har du fas fram till båda dosorna.

tjura skrev:

Som nämnts ovan har han troligen haft en sparkoppling som nu blivit felkopplad.
Om du kopplar gul på L i båda ändarna samt svart och brun till anslutningarna med pilar kommer det med stor sannolikhet fungera igen.

Finns det två gula trådar? I såfall låter det ju som en vanlig trappkoppling. I en sparkoppling finns bara en mellantråd.

Brytare 1: svart in på L, två gula ut från pilarna?
Brytare 2: två gula in på utpilarna och brun på L?

//Patrik

Nej han hade 3 trådar vid varje brytare, gul/brun/svart. Då tänkte jag att det var 2 mellantrådar och en fas/tändtråd. Vet inte direkt vad sparkoppling är men ni säger att då har man bara en mellantråd, vilket inte var fallet här (tror jag).

Vad kan hända om han testar att flytta runt kablarna lite? Testar gul på L som någon sa?
Undrar även hur man mäter på fasen då han inte har nolla/jord i dosan?

Han kanske förväxlade fas och tändtråd till exempel så det blev bakvänt, finns nog många varianter på fel han kan ha gjort, finns bara en lösning i detta fall:
Mät.
Använd en vanlig multimeter till exempel, dessa brukar ha summerfunktion så ni kan veta vilka trådar som går vart, sen undrade du hur du skulle mäta fram fas i dosan, då kan du mäta mot jordstiften i ett vanligt uttag eller om du drar fram en förlängningssladd.

tjura skrev:
Nej han hade 3 trådar vid varje brytare, gul/brun/svart. Då tänkte jag att det var 2 mellantrådar och en fas/tändtråd. Vet inte direkt vad sparkoppling är men ni säger att då har man bara en mellantråd, vilket inte var fallet här (tror jag).

Vad kan hända om han testar att flytta runt kablarna lite? Testar gul på L som någon sa?
Undrar även hur man mäter på fasen då han inte har nolla/jord i dosan?
Aha, men i såfall är det sparkoppling (koppling för att spara in en tråd).. Förmodligen kopplat som jag beskrev i ett tidigare inlägg. Gör som GK100 säger så kommer det förmodligen börja funka.

Berätta sen hur det gick.

//Patrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.