2 494 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Lite långt för så liten area ?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Man får ju avsäkra en undercentral i huvudcentralen på t.ex. 16 A (och då med 2.5 mm2, antar jag). Sedan om man ska parallellkoppla centraler så är väl mininumkravet 6 mm2 för att 25 A är största säkringen som ryms i gänga II?drunkenmonkey skrev:
//Patrik
Det handlar om att lasten inte får överstiga kabelns nominella strömvärde. Så enkelt är det rent elsäkerhetsmässigt.
Sen gäller ju alla dimensioneringsregler med spänningsfall och utlösningsvilkor också.
Svensk Standard säger minst 6kvmm till central och det är något att rekommendera för ev. framtida utbyggnad.
Har man TN-C så gäller minst 10kvmm på PEN. Parallellkopplar man jord och neutral så kan man använda en 4x6+6kvmm kabel.
Sen gäller ju alla dimensioneringsregler med spänningsfall och utlösningsvilkor också.
Svensk Standard säger minst 6kvmm till central och det är något att rekommendera för ev. framtida utbyggnad.
Har man TN-C så gäller minst 10kvmm på PEN. Parallellkopplar man jord och neutral så kan man använda en 4x6+6kvmm kabel.
Areor till undercentraler har avhandlats både här och hos elsäkerhetsverket många gånger vid det här laget.
Det finns inga krav på matning till undercentraler. Servisledningar ska en standard (inget lagtvång) vara minst 6 mm2. (PEN ska som alltid vara minst 10mm2). Till undercentraler säkrar man av och dimensionerar kabel efter vad som anses lämpligt med tanke på planerad användning.
Det finns inga krav på matning till undercentraler. Servisledningar ska en standard (inget lagtvång) vara minst 6 mm2. (PEN ska som alltid vara minst 10mm2). Till undercentraler säkrar man av och dimensionerar kabel efter vad som anses lämpligt med tanke på planerad användning.
Man kan paralellkoppla jord och neutral. Då får man en sammanlaggd area på 6+6 =12kvmm.elmont skrev:
Alltså man lägger bägge på jordskenan i respektive central och märker dom på erfoderligt sätt.
Varför skulle man vilja koppla en 5-ledare tillbaka till 4-ledare? Det känns som att ta ett kliv bakåt i tiden 
Men om du sätter ny undercentral så kopplar du väl gul/grön på jordskenan och blå på nollskenan då du drar 5-ledare, alltså TN-S. Varför skulle man vilja dra PEN dit genom att kombinera gul/grön och blå när man redan har det uppdelat..
skulle en förklent dragen kabel vara anledningen till att INTE köpa ett hus?
Då finns det nog fler punkter att vara lite mer observant på, typ fukt, tak, avlopp, mögel, grannar, mm
75 meter x 100 = 7500 kr, då får man en 16 kvadrat kabel.
Då finns det nog fler punkter att vara lite mer observant på, typ fukt, tak, avlopp, mögel, grannar, mm
75 meter x 100 = 7500 kr, då får man en 16 kvadrat kabel.
Klicka här för att svara